.

Wednesday, June 9, 2010

Diari lama-part 1...


"Anis Mastura Binti Remli Demi Allah, Nikah Dengan Aku!!!" (09.10.2006)

Ungkapan itu buat aku terkesima. Lama sekali. Aku pandang wajah lelaki itu, tak berkedip sedikit pun. Kemudian, tawaku terlepas menodai kebisuan antara kami.

‘Sawan ke mamat ni…’ hati kecil berbisik sendiri, x berani menghamburkannya ke gegendang telinganya krn aku pasti, kepalaku pasti diluku2nya.

“Aku serius ni! Kenapa gelak?”

Mau nyer aku x gelak, buang tabiat ajak aku nikah…aweknya nk campak ke laut mana? Ke Laut merah???

“Ko ni, dah la ajak aku nge-date kat taman permainan…pastu ajak aku nikah lak. Ko yang sawan ke aku yg kena sampuk jembalang taman?”

Lelaki itu garu2 kepala, alah bukan gatal pun tp dah tabiat dia mcm tu…kalau dia hangin satu badan, gitulah rupenyer…!!! Tapi aku wat x reti jek, malas nk layan kesengalannya mlm tu.

Sebenarnya mlm tu, byk benda yg bermain kat kepala otak aku. Kebetulan, lagik 2 hari nk fly ke Jakarta. Kerja…kerja…kerja n kerja lagik. Nak muntah hijau pun ada, tp kalau x wat kerja poket no money lah…kahkahkah!

“Aku penat tgk ko kerja mcm ni, asyik fly je…mengalahkan pramugari!”

“Bih tu, ko nk ganti tempat aku?”

“Sebab tu aku ajak ko kawin, aku mampu tanggung hidup ko…ko boleh dok umah je layan apa yg ko suka nk layan.”

Amboi sajak nyer bahasa, ingat aku ni hape…aku x nk jd ‘anak ayam’ sesiapa. Aku suka apa yg aku buat, walaupun penat n ada masa aku rasa mcm nk berubah jd manusia ‘hijau’ tp aku x pernah sanggup nk tinggal kerja aku.

“Aku dh biasa mcm ni’lah, dulu kecik2 pun aku dh biasa hidup susah…mkn pakai x menentu tp aku membesar dgn normalnya jugak. Sama mcm sekrg, aku percaya keadaan ni tak lama-yg penting aku suka kerja ni, aku puas tgk hasilnya.”

Lelaki tu tunjuk muka x puas hati, ah lantaklah-gila nk kawin ngan aku…x pasal2 aku yg dpt sawan! Lagipun, aku selesa mengekalkan dia sebagai kawan baik aku-antara yg terbaik pernah ada dlm dunia persahabatan aku.

“Aku tau, ko jenis gila kerja…sgt gila, sampai lupa keperluan diri. Kerja ko, asyik nk menyempurnakan hidup org lain. Tp, org lain ada pk pasal hidup ko?”

Aku sengih! Mamat ni mmg masak benar dgn kisah hidup aku, cuma dia x masak lagi dgn corak pemikiran aku. Paling penting, corak pemikiran kami mmg x sama tp dia boleh faham-cuma mlm tu dia jd x paham pulak…nape ek???

“Kita kawinlah, aku faham ko-ko faham aku. Aku mampu bahagiakan ko, aku yakin!”

“Wey…wey…wey…jgn la skema sgt lol- ko ni wat tahi telinga aku cair nih!”

Muka dia dh cemberut seribu, mengalahkan tok aki 20 cicit! Aku kuis2 rumput kering dengan selipar jepun, tiba2 rasa lemas n menyampah nk duduk lama2 depan mamat nih.

“Aku balik dululah, nk kemas barang…nanti ada yg tertinggal x pasal2 ko jd mangsa.” Aku angkat kaki n laju je tinggalkan dia terkontang2 sorang kat taman permainan tuh.

“Nis, aku selalu ada untuk ko…bila2 masa, kat mana pun!” adoyai, dah mcm iklan Digi pun ada nih. Aku sengih jek, x nk dia perasaan muka aku yg terharu dgr ayat2 skema dia tuh. Apa pun dia mmg sahabat yg baik, terlalu baik yg pernah aku ada!

“Hepi besday Nis…aku tetap tunggu ko terima hadiah besar ni!” Laungnya, buat langkah aku terhenti…Oh, my besday rupenya! Motif bagi aku hadiah kawin, mmg nk bagi aku sawan lah nih!!!

No comments: