.

Monday, December 6, 2010

Cuma diri sendiri...


Betul! Ada waktu n ketika, aku rasa kita cuma perlukan diri sendiri...x perlu bergelumang dengan makhluk lain yg bernama manusia. Cuz? Spesis ni adakalanya propa je lebih, paling x guna kalau sekadar buat menyemak je dlm hidup kita!

Semlm, lama aku bersembang dengan Zarul...beliau teman baik a.k.a. pengkritik setia yg selalu ada masa utk dgr citer2 bosan aku hahahaha. Beliau pun tegaskan perkara sama, iaitu ada ketika cuma diri sendiri yg faham keadaan kita n kita x perlukan sesiapa utk faham keadaan kita serta knp kita berada dalam keadaan itu.

"Buat apa ko ada kawan, kalau depa semua cuma nk ada time ko senang n gumbira semata? Apa perlunya depa kalau fungsinya hanya atas kepentingan mrk semata? Kalau ko tanya aku, aku jawap aku x perlukan depa. Buat apa? Apa masalahnya kalau ko cuma ada kawan lelaki, mcm aku ni ada masalah ke kalau kita cuma ada kita?" berkobar2 marah Zarul bila mana aku mengadu nasib yg aku ni x dak kengkawan pempuan yg memahami n nk terima kelemahan, keburukan dan kealpaan aku sebagai manusia biasa.

Dia buat aku sedar, aku bukan kategori wanita melayu terakhir.. maka itu aku tak tau mcm mana nk berkawan dgn perempuan n aku rasa perasaan ini sgt sadis je pabila bersama mrk.

Maybe jugak pembawakan sejak kecil, aku x biasa bergaul dgn pempuan-paling rapat pun, kakak aku jek kot....kami sama2 cuci baju, cuci pinggan, masak, kena tibai, kena marah, mcm2 hal la. Selain drpd kakak, mmg aku x dak bf pempuan. Aku x reti nk dekat dgn depa, aku x reti nk puji2 depa walaupun aku tau getah ikat rambut depa cute....hehehehe!

Alam kampus, mmg aku jumpa ramai kengkawan pempuan tp nk close payahnya-kadang baru nk close depa dah meroyan...nk aku pujuk2...nk aku minta maaf walaupun depan yg meroyan n punca kesengalan berlaku. Tp aku ni jenis mudah mintak maaf punya org, sampai pertama kali aku kenal n bersahabat dgn Zarul beliau selalu sebut,

"...kalau itu bukan salah ko, kenapa ko nk minta maaf-org tu x minta maaf dr ko bermakna dia ego...dia nk junjung tinggi2 ego dia takut jatuh dan ko pulak sibuk nk menahan egonya knp?"

Tetapi itulah aku, sikap tu susah nk kikis walaupun ada masanya aku berjaya gak buat. Lg satu tabiat yg aku payah nk kikis, bila sgt marah aku akan diam. Diam sampai org x berani nk tegur n dtg dekat aku. Aku kesian pd diri aku, tp aku x boleh nk ubah sikap tu...kadang aku jaki bila tgk org boleh menghamburkan kemarahan dgn begitu saja.

Pernah gak la aku cuba, tp efeknya mcm aku ni dh bunuh 100 org x wajar sama sekali dimaafkan walaupun kat depan mata depa ada manusia berhati longkang najis (hatinya dh hitam legam)+ busuk hati. Tp yg tu gak la yg depa dok sanjung n muliakan.

Tp x kisahlah, masing2 punya pendirian-ada aku kesah!!!

No comments: