.

Friday, December 6, 2013

Kisah 24 jam di dapur Qalischa Homemade Recipes...

Selain minat memasak, aku suka membaking. Tak pasti sejak bila, sedar tak sedar aku semakin sebati bermain di dapur baking. Aku tak pernah sekalipun masuk sebarang kelas baking, kek yang aku buat hasil rujukan majalah, buku baking, Internet dan memerhati di kaca TV.

Pendek kata, aku belajar membaking secara tak formal. Lebih baik begitu, sebab aku jenis 'orang yang tak makan saman'! Suka buat ikut cara dan keselesaan sendiri, jangan bagi aku step yang remeh-temeh...sumpah, aku akan mengarut!

Hari ini, selepas beberapa tahun menekuni bidang yang hari demi sehari semakin aku gemari. Aku masih kalut apabila mendapat tempahan (secara kecil-kecilan) yang memerlukan kepakaran seorang baker tahap professional.

Ya, beberapa hari lalu seorang teman menempah dua biji kek (setiap satunya seberat 2 kg) dengan dekorasi elegan dan siap ada tulisan nama di atasnya. Ya Allah, gigil hati aku yang tak berapa nak 'besar' tatkala mendengar butir bicara teman itu di hujung talian.

Kecut perut hendak berkata boleh, tapi jauh di sudut hati teringin mencubanya. Tetapi, macam mana nak buat 'magic'? Serius, tulisan tangan aku memang huduh! Sumpah, adakala tahap tak boleh baca atau dieja...hahahaha!

Jadi, macam mana nak menulis dengan cantik di atas permukaan kek yang mahunya elegan itu? Buntu! Kebetulan tarikh kek mahu dihantar bertembung dengan jadual kerja, lalu aku guna alasan itu untuk mengelak...hehehe. Malangnya, si teman merengek manja. "Tolonglah kak, kami nak kek Red Velvet dan Moist Choc bikinan Akak jugak. Sian kat saya, promote bagai nak rak lepas tu tak jadi. Malulah saya, please ye Kak." Begitu katanya.

Lama aku diam, tiada jawapan sesuai yang boleh diberi. Memang aku boleh menolaknya, tetapi kasihan pun ada apatah lagi kami memang rapat. Sayangnya, untuk membuat kek istimewa bersempena hari jadi kakak ipar si teman itu membuat saya 'ngerun' (ngeri + gerun)!

Akhirnya, aku akur. Tempahan diterima dengan galau rasa yang sukar diluahkan dengan kata-kata. Mati aku kalau tak menjadi keknya! Begitu bentak hati saya. Arghhh...sepanjang tiga hari saya berfikir dan mencari idea untuk membuat kek yang elegan. Serius, mati akal!

Dan hari ini, bermula 'perjuangan' besar dalam diri aku. Berjuang untuk menghasilkan dua biji kek yang sangat mencabar minda dan kemampuan diri. Selepas berbincang dengan si teman, aku memutuskan untuk membuat Red Velvet Cake dengan dekorasi taburan bunga ros daripada Creamcheese Frosting. 

Kebetulan, aku pernah tengok kek dengan dekorasi sama. Sementara Moist Choc, aku rancang nak hias dengan kelopak ros di atas permukaan kek (padahal aku lupa pengorder minta Moist Choc iaitu kek coklat yang mewah lelehan coklat, bukan kek coklat!).

Balik dari pejabat, aku fikir nak tidur awal supaya dapat bangun awal (kira-kira jam tiga pagi) untuk memulakan sesi baking. Tetapi, dek kerana takut tak sempat (aku juga cerdik kerana pada masa sama turut menerima tempahan lain -juga red velvet cake- berjumlah 16 bekas - L size...huh!). Akhirnya, aku tak boleh lelapkan mata. Jam 9.30 mlm, bingkas bangun. Gagahkan diri menyediakan semua keperluan dan bahan-bahan membuat #mymissredvelvetcake dan #mymoistchoc.

Alhamdulillah, jam dua pagi selesai kerja-kerja membaking. Badan penat, otak lebih lagi. Jadi, aku tidur seketika di ruang tamu dengan lampu terpasang (supaya senang terjaga, kalau tidur mati habis punah Ana punya program!).

Jam 5.30 saya bangun dan terus mandi. Memang sejuk, tetapi bagus untuk segarkan badan dan mata. Selepas solat Subuh, aku kembali ke ruang baking. Kek Red Velvet sedia untuk dideko. Menggigil tangan aku, Tuhan saja yang tahu.

Syukur, kerja-kerja menabur bunga ros menggunakan creamcheese di atas permukaan kek mudah (walaupun sedikit kekok). Siap mendeko terus letak di dalam peti sejuk supaya krim mengeras dan kekal bentuknya. Tiba pula masa untuk mendeko Kek Coklat Lembab (Moist Choc) dan ketika itu baru sedar, whipping cream untuk bikin cream choc habis. Aduhai...macam mana ni? Arghhh...!!!

Mahu tak mahu, saya kena ke kedai bakeri. Jam 8.30 pagi, aku bergegas ke Bakeri Bagus di Taman Melawati. Kedai buka jam 9 pagi. Mujur ada pasar tani, jadi aku sempat merayap untuk mengurangkan debar dan mengantuk. Dalam poket ada RM100, licin separuh ketika membeli barang basah seperti sayur paku pakis, sarapan, telur, ikan dan buah. Bakinya habis buat beli barang baking (adoi, aku memang pantang nampak barang baking...kadangkala sampai terbeli dua kali).

Tiba di rumah jam 9.30, terus sambung kerja mendeko kek dan menyiapkan 16 bekas kek lagi. Hari ni aku rasa macam tengah buat 'marathon cake'. Syukur Alhamdulillah, jam 12 tengah hari aku berjaya menyiapkan semua tempahan. Leganya, Tuhan saja yang tahu.

Jam 1 tengah hari aku buat COD (cash on delivery) 16 kek RV, kemudian ke rumah teman yang menempah kek hari jadi seberat 4 kg itu. Ya Allah, syukur kerana dia memuji kek itu cantik dan mengiurkan. Cuma...ye...cuma tulisan nama si yang menyambut hari jadi tak ditulis. Hahahaha...aku lupa. Serius aku lupa sungguh!

Bagusnya, si teman pandai menenangkan aku yang kalut kerana rasa bersalah. Kami akhirnya ke pasar raya Hero di Ampang. Beli semua barang yang diperlukan untuk buat cream (untuk tulis nama di atas kek itu).

Alhamdulillah, berkat usaha gigih terutama si teman (nama manjanya Baby). Bernama juga Kek RV dan Moist Choc itu (walaupun ketara kegigilannya) hahahaha! Syukur dengan sangat, satu pengalaman dan pengajaran yang tak boleh aku beli di mana-mana atau belajar di kelas baking. Semuanya dapat secara DIY (do it yourself), serius best sangat! Nak tahu apa rasanya, cubalah. 

Oklah, itu saja cerita aku hari ni. Oh, btw aku nak share gambar makan-makan pulut durian di rumah kakak ipar aku. Kali pertama makan, jakun jadinya hehehehe. Macam biasa, layanlah gambar di bawah ye.
Adunan kek red velvet (RV)
Adunan kek coklat moist

Creamcheese

Chocolate ganache
Pagi hari menunggu kedai bakeri buka, Alhamdulillah jadi juga chocolate ganache ni.
Maaf ye, kualiti gambar ini juga kurang baik.Gambar ehsan pengorder.
Kualiti gambar ini juga kurang baik, maaflah ye. Gambar ehsan pengorder.

Hidangan waktu makan di rumah kakak ipar. Padahal aku baru lepas telan 2 biji panadol. Huhuhu!
Eh, Kek RV saya pun ada juga? Haruslah kan!

*p/s:...mahu tahu tahap kemampuan diri kita? Cabarlah diri, maka di situ ada jawapan yang dicari!

No comments: