.

Monday, December 19, 2011

Kak Ain + Typewriter Olympia = K.A.S.I.H S.A.Y.A.N.G

Lebih kurang mcm ni rupa typewriter  Olympia hadiahKak Ain
...jam 3.20 pagi, masih tak boleh nak lena. Pusing kiri, pusing kanan...tetap x boleh nak pejam mata. Hais...mcm mn nk keja ni. Dah la bahan utk bulan ni belum cari satu pun lg, rencana jgn ckp la...apa pun x proses lg ;-(

...bangun, on pc. Itu je yg mampu aku buat, sambil tampung dagu atas meja...biji mata yg degil xmo tido ni terkebil2 hadap skrin computer. Padan muka, sapa suruh x nk tido. Rasa kan! Tgh dok layan bosan, sebab x de yg menarik pun kat pesbok or blog2 masakan yg biasa aku skodeng dan salin resipinya. Asyik2 resipi yg sama yg depa dpt kat blog lain then copy paste kat blog depa...huh!

...tetiba aku teringat zaman budak2 dulu. Kala aku baru belajar menaip guna typewiter. Ye, typewriter rete paling mahal yg aku pernah dpt dan yg penting daripada satu-satunya kakak aku. Lebih istimewa, dibeli daripada hasil gaji pertamanya sebagai landscape designer. Mmg sgt2 terharu dgn keprihatinannya pada minat aku dlm dunia penulisan.

...masih terbayang2 sengih panjang aku tatkala Kak Ain hulurkan sebuah kotak berat. Bila bukak, kat dlm sebiji typewriter jenama Olympia rona putih krim. Time tu rasa mcm perasaan aku melayang2 jek. Mcm tak percaya Kak Ani sanggup beli barang semahal (wey, typewriter mahal tau time tu). Mmg tak sangka, Kak sanggup beli dgn duit gaji pertamanya. Dan pada mlm hari kejadian, aku menangis sembunyi2 (...siap lap airmata guna gebar lusuh yg baunya sgt la kepam hahahaha). Sgt kapas khennn, sebab aku dgn Kak ibarat anjing dgn kucing...ada je kes yg nk digaduhkan.

...bercakap pasal Kak Ani (Kak), dia mmg sayang kat adik-adiknya. Selalu utamakan keperluan dan keinginan adik-adik daripada diri sendiri. Itu yg membuat aku terharu gila dgn perangai Kak. Walaupun dia garang, suka mengusik dan suka suruh aku tolong dia buat kerja rumah (...hehehehe kami sgtlah susah time tu, adik2 pun kecil dan ramai pulak sampai rasa  mcm bibik x bergaji...semedang jek ada kerja kena buat).

...berbalik cerita typewriter td, sejak Kak beli rete mahal tu setiap kali ada masa mesti aku x lekang menaip. Taip sajak la, cerpen dan kadang2 luahan hati bila kena marah or pukul dgn Ma (...Ma time2 muda garang tahap dewa, x boleh tersalah sikit berbiratlah badan kena sebat dgn tali pinggang or penyangkut baju dawai, belum lagi bab suka membebel...dr pg sampai malam x habis2 mcm radio baru pasang bateri,,,bunyik aje!)

...btw, typewriter tu aku dpt masa study kat ASK (skrg dikenali ASWARA). Aku amik jurusan penulisan kreatif. Jdi, dgn adanya rete pemberian Kak memudahkan kerja menyiapkan asimen dan luahan perasaan hahahahaha.

...muda2 dulu, aku suka buat luahan perasaan dlm sajak2...skrg kalau baca sendiri pun susah nk paham wakakaka. Dulu jiwa seni masih kental, halus dan sangat kapas. Tp sejak bekerja, x time nk jiwang2...nk update blog ni pun berebut2 dgn time rehat.

...pendek cerita typewriter ada kenangan paling mahal dlm hati aku. Pandang aje ingat Kak. Tapi sayang, typewriter tu x ada dlm simpanan aku skrg. Aceli dah lama tak ada. Tak ada sejak bertahun dah, sejak2 salah sorg adik aku yg bijak pandai menawarkan khidmatnya nk hantar repair kat kedai tp sampai berzaman2 x dpt balik. Tiap kali tanya, mcm2 alasan dia bg. Kedai tutup la, tokey kedai kawin la, kedai pindah la...sampail la ni x nampak byg lg typewriter tu. Hampeh sungguh!!!

...mmg sedih gila. Tp x kan aku nk hentak budak tu khenn...kalau aku hentak sure jd kes polis punya. So, kemarahan x boleh nk dilempiaskan ...kena pendam jek! Lg pun dia anak emas Ma (...korang paham x peribahasa 'anak emas' nih? Tak paham? P cari sat dlm kamus dewan hahahaha). Kiranya, jgn ada hati nk kata apa2, apatah lg jentik anak emas beliau itu. Sampai skrg sakit dan marah tu masih berbekas. Dan setiap kali aku tgk typewriter mesti menangis x ingat dunia, pastu mula la terkenang zaman muda2 dulu. Hmmm...kenangan dan pengalaman yg x mungkin aku lupa sampai bila2.

Kak Ain yg sgt2 berjiwa keibuan
...khas utk Kak Ain, terima kasih byk2 atas kasih sayang dan perhatian yang diberikan selama ini juga sampai bila2. Walau di mana org ada, org x pernah lupa Kak dan org nak Kak bahagia dunia akhirat. Kalau Bila org senang, org nak Kak juga sama senang. Kalau Kak sedih, org sedia dgr luahan Kak. Skrg Kak dah ada 4 org anak yg comel2 dan cerdik,  pada masa sama jd penyeri serta penawar kesunyian org. Kalau boleh hari2 nk tgk depa berempat. Semoga Kak sentiasa dilindungi rahmatNya dunia akhirat.Amin.

No comments: