.

Friday, April 6, 2012

Ketika Cinta Bertasbih 1 & 2-Finally ;-)

...5 mlm (sebelumnya), mlm yg cukup mengasyikkan apabila aku dpt mengisi masa senggang dgn menonton dua filem hebat ini, Ketika Cinta Bertasbih (1) dan Ketika Cinta Bertasbih (2). Seterusnya, menekuni dua novel daripada judul sama. Memang asyik sekali. Satu pengalaman berimajinasi (novel) dan menghayati (layar lebar) yg cukup indah. Apatah lagi mengenali Islam dgn lebih dekat menerusi seni penceritaan dan lakon.

...ada apa dgn Ketika Cinta Bertasbih? Hingga banyak entry sebelumnya aku gigih menulis mengenai filem yg satu ini. Sejujurnya, persembahan kisah dalam Ketika Cinta Bertasbih ini tidaklah terlalu hebat. Namun, yg aku maksudkan adalah kesan penceritaan dan persembahannya.

...memaparkan kisah kehidupan tokoh utamanya Abdullah Khaerul Azzam, mahasiswa Indonesia yang menuntut ilmu di Al-Azhar University, Kairo. Bagaimana dia kerja keras menuntut ilmu sekal igus berjuang menyara ibu dan adik-adiknya di kampung. Juga usaha dan perjuangan Abdullah Khaerul Azzam dalam menemukan jodohnya dengan tetap teguh berpedoman kepada ajaran agama.

...biar didukung pelakon baru, namun penghayatannya tidak mengecewakan. Lakonan mantap Kholidi Asadil Alam (sebagai Abdullah Khaerul Azzam) dan Oki Setiana Dewi (sebagai Anna Althafunnisa) cukup terserlah. Malah, khabarnya utama filem dan sinetron popular, Ketika Cinta Bertasbih (KCB) nyata berjaya melonjakkan nama dan populariti mereka. Hanya bersandarkan KCB yang diadaptasi daripada novel karya penulis terkenal, Habiburrahman El Shirazy (Kang Abiq), kini Kholidi atau mesra dengan panggilan Odi dan Oki antara artis sinetron terlaris di Indonesia. Hebat, bukan!


...bercakap mengenai KCB, karakter Azzam yang digarapkan Kang Abiq (penulis novel dan skrip) sangat unik. Bagi aku, sesiapa yang membaca novel KCB terutama lelaki, tentu mahu menjadi seperti Azzam. Tidak terkecuali, wanita tentunya mahu memiliki pasangan sebaik Azzam. Kenapa? Azzam ialah gambaran pemuda idola ramai kerana keperibadiannya yang tenang dalam menangani hal berkaitan peribadi, keluarga dan pesantren (sekolah pondok).

...justeru, keperibadian Abdullah Khaerul Azzam membuat siapa saja menyenanginya dan ingin sekali mendampinginya (malangnya di alam realiti kita, sukar mencari lelaki seperti Azzam-susah pupus barangkali).

...aku berhenti seketika di sini, sebab tiba2 aku rasa mcm semua tulisanku agak skema. Mcm bukan aku pulak yg menulis.
KCB 1
KCB 2
Sweet je 'kan 'Azzam' ni ;-)
Watak Abdullah Khaerul Azzam memang sesuai untuk Kholidi
Kholidi Asadil Alam (sebagai Abdullah Khaerul Azzam) dan Oki Setiana Dewi (sebagai Anna Althafunnisa)
Skandel gue (hehehehe), turun pangkat sekejap dlm KCB. Dude sekadar jd pelakon pembantu je ;-)

No comments: