.

Sunday, October 7, 2012

Biskut Coklat Berbadam Rangup...

...petang ni tgh mood nak membaking, tp bukan nak bikin kek mcm selalu tu. Cuma nak baking biskut perasa coklat. Ini semua gara2 teringin nak makan 'semekut femes' yg mahal + very sweet (for me la).

...mcm biasa, bahan2 baking selalu ada stock. So, xde la kecoh nak p beli. Lepas basuh baju, kemas rumah & meja kerja, start la main tepung. Kalau buat semekut berperisa coklat ni mmg aku teruja je, sebab bau coklatnya sgt la sedap dan mengghairahkan hahahaha!

...resipinya mudah je, main campak2 apa yg ada. Cuma kali ni aku boh beberapa sudu nestum dan badam panggang. Aku dah 2-3 kali buat semekut ni, even time rasa tu ari pun gigih membuatnya sampai 3-4 balang ^_^

...lepas setengah jam, semua bahan siap diadun menjadi doh yg sgt wangi. Now, time utk membakarnya. Bab ni paling malas sebab kena 'jemput2' doh dan atur atas dulang bakar. Tp nak makan punya pasal, kena la gigih skitkan.

...siap, time bakarnya mmg x sabar nak rempat masuk dlm mulut. Sedap sgt ke? Giler tak sedap!!! Harus la sedap, kalau ngap time panas2 tu lagi la meletup rasanya. Rangup dan cair dlm mulut. Cewah...tak caya korang try bikin sendiri, tgk apa rasanya. Skrg aku nak tayang versi aku buat...si hitam manis yg sgt memikat hati hehehehe ^_^

Sana dalam ada tepung, telur sama marjerin
Lepas masukkan serbuk coklat sama nestum dan badam panggang
Kasi jemput kecil.kecil dan atur dalam dulang bakar
Siap bakar dan dok dalam balang dendiam hehehehe

No comments: