.

Sunday, October 28, 2012

Laksa Kelantan + Cuti = Heaven...^_^

...hari serba malas, tp serba teringin. Mcm2 jenis makanan dok melintas depan mata, ada KFC, McD, Mee Kari, Pisang Goreng & Laksa. OMH...nafsu setan betul!

...kebetulan hari ni cuti, assignment pun xde. So, memang boleh layan rehat dgn senang hati ^_^ huhuhu! Lepas bosan melayan FB & Insta, kalah jugak dgn pujukan nafsu. Akhirnya aku ke dapur, p check apa brg yg ada.

...nampaknya bahan2 utk bikin laksa lebih byk drpd mee kari. So, keputusannya berpihak pada laksa. But, bukan le laksa penang. Aku nyaris lupa, stock bikin Laksa kelantan (Laksa kuah santan putih) yg di order budak UTM di Kg Baru masih berbaki. Masih byk...lepas la 2-3 kali mkn.

...budak2 tu UTM tu mmg selalu order makanan dgn aku, mcm2 order sampai ada jenis makanan yg aku x reti bikin pun derang paksa bikin gak hahahaha. Ok, berbalik pada nafsu makan aku yg mcm setan ni. Semua bahan yg diperlukan ada, cuma terpaksa la pakai santan kotak. Tp xpe lah, utk tekak sendiri santan kotak pun bole lah hihihi.

...buat laksa Kelantan ni simple je, cuma remeh skit la bab nak buang tulang ikan. Cukup malas sebenarnya, tp sebab nak makan punya pasal layan je la. Lepas siap tumbuk (...ye mmg aku lebih suka tumbuk semua bahan2 utk kuah drpd blend. Knp? Sebab bagi aku, rasanya lebih 'terangkat' apabila guna lesung batu), terus rebus laksa yg direndam sekejap bg lembut skit.

...lepas 45 minit, semuanya siap dan bole dimakan. Huhuhu, hepi sgt sebab dpt mkn laksa dan tak payah nak p kedai beli mcm2 brg utk masak. Dah...jom tgk apa rupanya laksa kelantan versi org malas hehehehe
Aku guna ikan sardine jewk...

Santan kotak dah terjun kat dlm kuih neh...
Tara...dah siap kuah laksa dan sambal masinnya huhuhu ^_^
Skrg kita rebus laksa dulu...
Semua ini aku bikin sendiri ye...
Ehmmmm...siap dok posing dalam pinggan, perghhh
Sgt la pedas...tp sgt la sedap (kena puji la sebab aku yg masak kan huhuhu)

No comments: