.

Saturday, December 29, 2012

Dari dapur kecik gua...mood main masak2 ^_^

...hari ni Sabtu & xdak assignment luar, so dgn 'bahagianya' aku dapat meluangkan masa kat rumah sepuas hati. Mlm tadi dah plan nak p Pasar Tani kat Taman Melawati, so pagi2 dah bangun p merayap tgk ikan2, sayur, buah dan segala bagai.

...jenjalan kat tempat jual ikan, nampak selonggok ketam segar yg sederhana besar. So, dgn rasa sgt teruja aku pilih 5 ekor ketam. Dalam kepala dah nampak nak buat apa dgn ketam2 tu, apa lagi kalau x bikin Masak Lemak Ketam.

...lepas rembat apa yg patut, terus pecut balik rumah. Sampai rumah terus terkam ketam, sungguh gigihkan. Pastu, sambil2 dok menggulai ketam campur daun ubi (ye...ye...aku tau patutnya sebab pucuk ubi, kan...tp hakikatnya daun lebih byk drpd pucuk...hokey bye hahahaha). Masak sup kaki ayam utk ubatkan sakit pinggang yg menjadi2. Ingat lagi, dulu2 arwah Mama Tuk pesan, sup kaki ayam bagus utk ubat sakit pinggang. So nak cepat baik, kena rajin masak la kan huhuhu...

...so hari ni, ada 3 jenis lauk simple...Ketam Gulai Kuning 'Daun Ubi', Sup Kaki Ayam & Ikan Kembong Goreng. Skrg, jom terkam *_*

3 ikat cuma dpt pucuknya byk ni je...serius rasa nak cubit perut penjualnya...
Sekor2 aku terjunkan ketam dlm santan hahahaha...
Sup kaki ayam...la...la...la

No comments: