.

Saturday, April 13, 2013

Kuih Bakar Pandan Berbijan sulungku...

Aku cukup suka kuih ni. Pagi tadi, tgh bosan2 terfikir nak try buat. Puas Google resipi yang mudah, akhirnya jumpa. Yup, aku ni memang pemalas sikit bab sukat menyukat ni. Kalau nak main masak-masak, aku akan pilih resipi yang tak banyak kerenah. Ala...nak kena timbang bagai tu, ye memang aku tak suka...menyampah ^_^

Resipi dah dapat, aku bergegas ke dapur. Keluarkan semua bahan yang diperlukan, kebetulan 3 hari lepas ada beli daun pandan utk buat air gula. Masih banyak berbaki, so boleh guna untuk buat kuih ni.

Bahannya mudah saja, tepung gandum, air perahan daun pandan, santan, telur, gula, sedikit minyak dan butter. Tak sampai 15 minit, adunannya siap untuk dibakar. Tapi, hari ni agak culas sikit. terpegang acuan kuih bakar yang tengah panas. Apa lagi, melompat2 la kepanasan. Nasib baik melecur sikit aje...hmmm...Anis...Anis...!!!

Alhamdulillah, tak sangka kali pertama cuba dah menjadi Kuih Bakar Pandan Berbijan hasil air tangan sendiri. Paling mengujakan, bau daun pandannya yang semerbak...huish...terus lapar. Dek tak sabar nak rasa, tengah2 panas tu saya ngap. Perghhh...maveles!!! Sumpah tak nak beli kat kedai lagi lepas ni, nak makan yang buat sendiri je. Tak percaya? Cuba sendiri *_*, macam biasa sesi layan gambar.

Sebenarnya bijan tu kena panaskan dulu bersama minyak, tapi aku lupa step makanya...belasah je la.



No comments: