.

Monday, June 17, 2013

Cinta daripada Tuhan...

sumber gambar Google
Lama aku tak bertemu Farhan, kali terakhir sewaktu memenuhi undang perkahwinannya lewat Oktober 2009. Tatkala mendapat kad jemputan kahwinnya, aku sempat terkejut beruk. Aku terus menghubunginya, dia hanya ketawa menyambut 'bedilan' soalan-soalan aku. "Kalau ada kelapangan, datanglah Sahabat ye. Ana tunggu Sahabat tau, lama tak bersembang." Begitu kata katanya, sambil diselang-seli ketawanya nan mesra.

Dan kami bertemu semula awal minggu lalu, Pulau Besar, Melaka menjadi lokasi pertemuan kami termasuk beberapa 'sahabat' lama. Ya, kami memang suka bertemu di sana. Banyak kenangan dan 'pelajaran' bermakna. Berkali-kali turun ke sana, tak pernah sekali terdetik rasa jemu apatah lagi bosan.


Ok berbalik cerita Farhan, melalui gerak gerinya dan isteri aku tengok mereka cukup bahagia juga nyata saling melengkapi. Pasangan ini tak pernah saling mengenali sebelum berkahwin, apatah lagi bercinta. Mudah kata, seorang di kutub utara dan seorang lagi di kutub selatan. Sangat bertentangan, namun jodoh dan izin Allah SWT menyatukan mereka.

Ikhlas terima jodoh daripada Allah-sumber gambar Google
Walaupun tak menjalinkan hubungan cinta sebelum kahwin, tetapi pasangan ini berjaya membuktikan jodoh pilihan Allah itu memberi kebahagiaan tiada taranya. Bayangkan, hampir empat tahun hidup bersama pelakuan pasangan ini sungguh romantis. Dalam hati aku bagai ada rama-rama tatkala melihat si isteri senyum tersipu-sipu apabila Farhan berbual dengannya. Begitu juga apabila mereka bersentuhan tanpa sengaja, merona wajah si isteri nan putih bersih, membuat aku teringin sekali berasa 'malu' yang sama.

"Alhamdulillah, Ana menerima jodoh yang ditentukan Allah ini, walaupun sudah empat tahun hubungan perkahwinan ini dan punya dua cahaya cinta, namun Ana rasa masih 'baru' dan indah. Mengenalinya membuat Ana kenal diri sendiri. Segala kelemahan dan kekurangan sama-sama kami perbaiki. Kami sama-sama belajar memahami diri masing-masing dan cuba memberi yang terbaik. Mahu tahu apa rasanya menyemai cinta selepas berkahwin? Berdoalah Sahabat, insyaAllah perasaan itu akan datang dengan sendirinya."

Aku senyum mendengar kata-katanya yang merendah diri, lalu aku usik si isteri. Aku tanya, macam mana dia melalui bulan pertama sebagai isteri kepada lelaki yang tidak pernah dikenali apatah lagi dicintai dan jawapannya cukup mengejutkan saku.

Bersangka baiklah dengan perangan Allah-sumber gambar Google
"Kalau kita sentiasa bersangka baik kepada Allah, kita pasti yakin dengan perancangannya. Tiada yang lebih sempurna melainkan perancanganNya. Memang saya tak tahu dia siapa dan bagaimana, tetapi selepas salam ijabkabul bersahut saya nekad untuk mencintainya sepenuh jiwa raga. Dia bukan saja suami, tetapi pembimbing yang akan membawa saya menuju ke syurga Allah. InsyaAllah, lapangkan dada dan istiqomah beribadat kepadaNya. Saya bukanlah baik manapun, Kak. Saya juga seperti perempuan lain, cacat di sana sini dan saya juga tak mencari lelaki yang terlalu sempurna. Cukuplah kalau saya dapat belajar dan membantu menyempurnakan imannya."

Fahamlah aku mengapa begitu manisnya perasaan yang terjelas pada wajah pasangan ini, cukup indah dan mengujakan. Mereka bahagia dan gembira menerima cinta daripada Allah, dari situ perjalanan mereka menuju keindahan hidup nan abadi. Buat Farhan dan isteri, doa aku sentiasa bersama kalian. Doakan akua juga memiliki kebahagiaan itu, insyaAllah.

Buat kalian berdua, terima syair indah ini sebagai hadiah dan rasa gembira aku atas kebahagian yang dikecapi ^_^

Telah kusiapkan
Satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi
Sebagai isteri

Untuk kau penuhi dengan kemuliaan
Seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri...
Ku ingin kau mengerti
Bahawa hidup ini tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku...

No comments: