.

Sunday, August 25, 2013

Walawey, open houzz Syawal...

Hari ni ada open house utk semua penghuni sekitar kawasan rumah aku ni, tapi tgh malam tadi still tak tahu nak bawak apa. Boleh je nak datang tangan kosong, tapi lagi 'manis' kalau bawah 'buah tangan' 'kan ^_^

Fikir punya fikir, aku plan nak baking saja. Senang, lagi pun semua bahan ada. Cuma masalahnya, aku malas. Huh...beberapa dengan malas memang sangat2 'best'! Dok main, nak buat tak nak buat. Nak sukat tepung pun lemah gemalai jek, ater bila kala nak menjadi keknya???

Jam 11.30 mlm, masih dok keluar masuk dapur. Pandang peralatan baking dengan sendunya, Hish...apalah yg malas sgt ni. Time ni terfikir nak bawak kerepek yg masih bersusun elok, tak sempat mkn sejak beli utk raya tu hari. Tapi mcm tak syiok pulak buat kerja senang cam tu...hmmm, dah jgn byk cakap...kom baking time.

Dlm byk2 kek, aku pilih buat 'My Miss Red Velvet' with creamcheese frosting je. Senang sikit nak mengerjakannya, cheese pun ada 2 ketul lagi. Kiranya, memang sedang elok utk sebiji kek size besar. Mcm biasa, aku guna resipi yg buat utk jual tu. Kosnya memang mahal sikit, tapi tak apalah...kasi puas hati orang makan. Lagipun 'kan raya...open house, sure orang nak makan sedap-sedapkan.

Alhamdulillah, selepas 1 jam berperang dengan kemalasan tahap dewa...akhirnya siap jugak keknya. Syukur, kejadiannya sempurna...moist dgn rona 'merah baldu' nya. Oklah...penat lak nak mengetuk keybord ni, apa kata Uolls layan gambar ye.

Kek ni ada beberapa size dan harga, so boleh je nak order versi mana pun. Siapa2 yg teringin nak rasa boleh, order 'My Miss Red Velvet' with creamcheese frosting versi mini dulu. Uolls boleh pm saya di facebook.com/QalischaHomemadeRecipes, sms/whatsapp 010-220 9497atau isi borang kat sini. Sempat lagi promo ye bahahaha!

Oh, deco kek raya ni simple2 dulu, aku 'kan budak baru belajar 'mendeco' kek, setakat ni boleh buat mana yang mahir je dulu.
The making... My Miss Red Velvet Cake with Creamcheese Frosting
Tgk...tgh potong pun dah ada org hulur pinggan...hehehehe
Kakak ni sanggup jadi tukang potong sebab nak jadi org pertama rasa My Red Velvet Cake...


Byk jugak makanan, cuma ketupat je xde...hukhukhuk
Antara kuih raya yang ada...
Orang ni dok depan saya, tgk berapa ketul dia amik...
Gambar sebelum kena serang...
Selepas 30 minit dihidangkan...

Cuma satu perkara je yang aku nak berapa berkenan apabila menghadiri mana-mana jamuan makan, sikap tetamunya yang 'tamak', rambang mata, suka membazir dan tak fikir 'orang belakang'. Ambil makanan byk2, lepas tu tak habis. Ambil byk2 utk tapau (bawak balik), padahal org 'belakang' tak sempat nak merasa lagi.

Tambah sakit mata dan hati, apabila tukang buat perangai tu perempuan. Pakai cantik2, muka pun manis tp tang perangai alahai...bikin malu saja. Kan ada ramai orang, tak segan ke? Hmmm...dah tahun 2013, sikap segelintir kita apabila ke jamuan makan masih tak berubah. Kalau buat konsep 'catuan' agaknya berkesan tak???

No comments: