.

Saturday, September 7, 2013

MRVC vs Gulai Ikan Duri Masin...

Cuti hujung minggu kali ni agak sibuk daripada biasa. Bukan sibuk dengan assignment, tapi gigih membaking untuk Miss Red Velvet Cake (MRVC) yang diorder sejak awal minggu lalu. So, lepas solat Subuh terus berperang di dapur. Bersepah sana sini, jam 6.30 pagi start bakar adunan kek. Perghhh...lenguh pinggang...biasalah faktor usia. KertuS susah wahahaha!


Alhamdulillah, kejadian MRVC tetap sempurna walaupun buat dengan mata mengantuk
Siap bakar 14 bekas MRVC, aku merayap ke Pasar Tani Taman Melawati. Asalnya nak cari lemon untuk buat cream cheese frosting. Lepas tu, biasalah menyimpang ke sana sini dan beli itu ini. Dussss!!!

Nasi Goreng malas saya
Sampai rumah terus bergegas masak sebab perut dah berdangdut rancak. Aku bikin nasi goreng malas. Ye, campak nasi...telur dan cili padi, siap!

Lepas makan, cuci baju dan kemas rumah. Selesai solat Zohor, aku keluar 'cod' MRVC di beberapa tempat yang dah dijanjikan. Sampai rumah dekat jam 5.30pm, solat Asar dan masak pulak lauk untuk makan tengah hari merangkap dinner sekali la kan.

Aku bikin gulai ikan duri dengan nanas. Perghhh...bertambah-tambah makannya, lupa misi nak mengempitkan perut yang kian membulat neh...arghhh! Act, idea nak masak gulai ni tercetus (cewahhhh) lepas makan tgh hari di Hotel Putra, KL waktu berseminar di sana Khamis lepas. Ya ampun...gulainya cukup rasa...tahap kepedasannya pun sesuai selera aku. Tapi, nak makan byk segan dan tak cukup masa. So, macam biasa aku pun pasang angan-angan untuk masak sendiri.

Alhamdulillah, sampai jugak hajat aku nak masak gulai ni. Bahan dan caranya mudah saja, lagipun ikut selera aku so memang sangat ringkaslahkan...cara orang malas memang mcm tu. Tapi, jangan pandang sebelah mata ye, rasanya memang sodap! Tak caya, cuba buat sendiri. Nah, aku share resipi untuk yang nak mencuba. Hehehehe...^_^

Ini je bahan yang saya gunakan...

Baunya mengujakan.
Resipi Gulai Ikan Duri (Masin)
Bahan:
1 ekor ikan duri masin, dipotong dan basuh bersih
5 biji bawang merah
5-7 biji cili padi, merah
Kunyit hidup secukupnya
Sedikit air
1 biji kelapa, ambil santannya
1 keping asam gelugor
Garam secukup rasa
1/2 biji nanas, dipotong

Cara membuatnya:
1. Kisar atau tumbuk bawang merah bersama cili padi dan kunyit sehingga lumat.
2. Masukkan ikan masin, bahan kisar dan sedikit air ke dalam periuk. Didihkan sehingga sebati dan isi ikan masin empuk.
3. Bubuh santan, asam, keping dan garam secukup rasa.
4. Akhir sekali, masukkan nanas dan didihkan seketika kemudian matikan api.

'Arjuna Hati' aku yang kepenatan menemani hari ini. Tqvm dear...muahhh *_*

No comments: