.

Tuesday, September 3, 2013

Ragam 'bungkus aurat'...

Sekarang ni aku tengok ragam berpakaian kaum wanita muslimah semakin ‘over do’. ‘Perhiasan’ di atas kepala macam pokok krismas, belum lagi busana yang membaluti tubuh. Paling menyakitkan hati apabila mereka bergaya ala-ala macam ‘pakai baju pinjam’ (or mungkin juga salah ukur baju), sendat-mendat mcm sarung nangka. Bab mekap apatah lagi (lebam…merah sana sini). Lepas tu pose meliuk lentuk dan post ke fb/ insta.

Iya, aku bukanlah baik mana tetapi insyaAllah setakat ni aku berpakaian ikut kesesuaian bidang kerja dan keadaan. Memang baju kurung atau jubah bukan pilihan aku, hampir setiap hari aku berjeans, kardigan atau jaket (apabila memadankan dengan baju T di dalam) tetapi seboleh mungkin aku jaga supaya penampilan tidak keterlaluan dan memalukan diri sendiri.

Tulisan ni bukan kerana aku dengki tgk mereka (yang aku maksudkan ‘krismas bergerak’ tu), cuma kalau nak bergaya tu biarlah sesuai dengan pembawakan diri. Janganlah hanyut sangat dengan perkembangan fesyen yang tak semuanya sesuai untuk kita ‘tudung’ atau ‘bungkus’. Paling penting, tahu mana batas aurat kita. Kalau dah tersembul sana sini, sangat menyakitkan pandangan.

Maniskan gaya Heliza ni...
Seorang teman aku berbangsa cina (saya namakan dia ‘B’) bertanya,

B: “Anis…orang tudung (bertudung) boleh pakai baju kain belah ke?”

Aku: “Mana u tengok?”

B: “Tu, depan tengah ambil makanan. Baju dia cantik, tapi kain belah sampai paha!

Aku: “Sebenarnya memang tak boleh, bila sudah belah sampai nampak paha maksudnya sudah nampak aurat. Bagi wanita Islam, bahagian itu sepatutnya kena tutup baik-baik, tak boleh kasi orang lain nampak terutama lelaki.

B: “Habis, kenapa dia pakai?”

Aku: (Angkat bahu)

B: Tak cantiklah, atas tutup tapi bawah buka!

Aku: (Sengih…aduh malunya!).

Begitulah salah satu senarionya, cara kita yang ‘salah bergaya’ boleh buat bangsa lain salah faham dengan pegangan dan amalan kita sebagai orang Islam. Dialog di atas bukan rekaan ye, kebetulan teman aku  itu memang ramai kawan Melayu dan dia cukup suka keluar makan juga melepak bersama kawan-kawan Melayu. Makanan kegemarannya, Nasi Putih dibanjirkan dengan kuah Asam Pedas berlauk Ayam Goreng (boleh dikatakan, menjadi makanan kemestiannya apabila makan tengah hari atau sarapan).

Tidak dinafikan, hari ni banyak majalah-majalah dan program tv berkaitan fesyen muslimah malah produknya pun pelbagai. Banyak juga tip untuk mensuai padankan pakaian sesuai imej wanita muslimah. Sayangnya, tidak semua tip, pilihan dan gayanya sesuai diadaptasi ke tubuh seorang wanita muslimah.

Misalnya, memadankan legging dengan blaus lengan panjang paras punggung, selendang lilit, gelang bertingkat dan wedges. Kenapa tidak sesuai? Sebab legging itu menampakkan bentuk paha dan kaki.

Memadankan skinny jeans, skirt paras paha, blaus, selendang lilit juga sandal. Tetap tidak sesuai, kenapa? Fikirlah sendiri, bayangkan atau Google bagaimana rupa pemakainya.

Owh...fesyen apakah??? Gambar hiasa, sumber Google
Iya, aku faham…muslimah juga mahu tampil moden. Dengan alasan asal niat baik…Sorry ye, niat tidak pernah menghalalkan cara. Sejak berkembangnya fesyen muslimah di Malaysia dan Indonesia, aku gemar Google perkembangan fesyen di serata dunia dan dalam tinjauan rambang aku, masih banyak gaya berfesyen yang menepati syariat boleh dicuba.

Gaya beini lebih manis...
Aku harap, jangan ada yang terasa juga tersentap dengan tulisan ini. Luahan dan tulisan aku ni pun ditujukan untuk peringatan diri sendiri. Pesanan aku ni untuk kebaikan bersama berdasarkan apa yang aku tengok setiap hari. Apatah lagi aku masih bergelut dengan rutin yang membabitkan bidang fesyen, melihat sendiri prosesnya. Hurmmm…aku harap masih diberi ‘waktu’ untuk menjauhkan diri daripada semua ‘pekerjaan dan proses’ itu.

                        *** Sama-sama kita renung dan fikirkan ye sayangku semua ^_^ ***

No comments: