.

Friday, October 11, 2013

Rahsia nikah, pengajaran buat Aeril & Wawa ...

Sedang mencerna pengakuan pasangan yang tiba-tiba hot dengan berita pernikahan dan ada anak ni. Siapa lagi kalau bukan pasangan pelakon Aeril Zafrel dan Wawa Zainal. Sewaktu khabar ini beredar di merata-rata dan menjadi buah mulut, Aeril menafikannya. Kemudian, ada berita mengesahkan mereka mengaku memang ada hubungan iaitu suami isteri dan telah bernikah dua kali.

Hmmm...tentu ada yang musykil, bukan. Aku pun, nampaknya pengakuan pasangan ini belum 'clear' untuk menamatkan 'perbincangan' hangat sama ada di media arus perdana atau media sosial, mahupun kedai kopi.

Pihak media terutamanya, memerlukan penjelasan lebih detail mengenai hal ini (perkahwinan dua kali). Mungkin akan ada media yang lebih agresif mencari detail itu, jadi baik Aeril mahupun Wawa nampaknya kalian kena bersedia dengan 'pembentangan' itu.

Walaupun 'ruang gosip' artis tempatan tidak sampai ke tahap 'membunuh' seperti di negara luar, tetapi kalau empunya diri tak menangani dengan baik...tak mustahil kerjaya juga kehidupan peribadi pasangan muda ini akan terganggu dan terpalit dengan isu hangat ini. Apa-apa pun, lebih baik kita bersangka baik (walaupun hakikatnya aku sendiri sangat tidak setuju dengan alasan mereka merahsiakan perkara ini.

Bukan soal mereka selebriti yang menjadi tumpuan masyarakat, tetapi tindakan mereka aku sifatkan 'kurang cerdik'. Sorok bercinta, orang boleh terima lagi. Tapi sorok status perkahwinan tiada siapa boleh terima dan akan timbul pelbagai fitnah yang lebih memburukkan keadaan).

Berikut, berita mengenai penjelasan Aeril dan Wawa.

Suasana sidang media penjelasan Aeril (dua dari kiri) mengenai statusnya dengan Wawa Zainal (bertudung).
PETALING JAYA: Pelakon Aeril Zafrel akhirnya mengaku hubungannya dengan aktres Wawa Zainal selama ini bukanlah teman biasa tetapi mereka sebenarnya adalah suami-isteri.

Aeril atau nama sebenarnya Suhairil Suhari, 25, berkata, dia dan Wawa, 22, telah bernikah pada 25 Februari 2012 secara rahsia tanpa dihebohkan kepada pihak media.

“Ya, saya dan Wawa sudah bernikah. Kami bernikah di Taman Datuk Harun, Petaling Jaya. Jadi, status anak saya yang dihebohkan selama ini sudah terjawab,” katanya kepada pemberita dalam satu majlis yang diadakan di sebuah restoran di Neo Damansara, di sini petang Jumaat.

Tambah Aeril, mereka bernikah sebanyak dua kali iaitu pada kali kedua , 4 Februari lalu, hampir setahun selepas pernikahan pertama. Katanya, pernikahan kali pertama dibuat tanpa didaftarkan dengan pejabat agama tetapi terpaksa melangsungkan akad nikah kali kedua sebagai menghormati permintaan keluarga perempuan sebelum ia didaftarkan secara rasmi.

Terdahulu, akhbar pada Ahad lalu melaporkan Aeril sudah mendirikan rumah tangga dengan pelakon Wawa Zainal atau nama sebenarnya Nur Hawa Zainal Abidin, secara senyap. Hasil perkahwinan itu mereka dikatakan telah mendapat anak yang lahir pada 24 Ogos lalu dan diberi nama Ahmad Fakharuddin Attar.

Terdahulu, desas-desus tentang hubungan rapat mereka telah terdengar namun dinafikan Aeril dengan memberitahu hubungan baik tersebut hanya sebagai rakan artis semata-mata manakala Wawa dikatakan pulang ke kampung halamannya di Sabah akibat sakit misteri.


Berikut ini jawapan Aeril dan Wawa berhubung kontroversi berkenaan 

AERIL:Saya kenal Wawa pada tahun 2010 ketika sama-sama membintangi filem Klik pada 2010 dan selepas itu kami mula bercinta tetapi dihalang oleh pihak pengurusan MIG. Dan kerana itu apabila pihak media dapat menghidu perhubungan ini kami tidak mengaku bercinta.

Kemudian pada tahun 2011 banyak hal berlaku termasuklah saya menerima penyakit keturunan dan selepas itu barulah saya mendekatkan diri kepada Tuhan. Selepas itu pada 2012 saya terus berjumpa bapa Wawa meluahkan hasrat untuk menikahi Wawa. pada masa sama saya tahu kami tak boleh kahwin sebab akan dimarahi pihak pengurusan. Ye lah sedangkan kami tidak boleh bercinta, apalagi berkahwin.

Maka saya membuatkan keputusan untuk menghalalkan perhubungan ini dengan menikahi Wawa pada 25 Februari 2012 di rumah pengurus saya, Shahriman, mengikut syariat Islam, bukan undang-undang negara. Jadi, status anak saya yang dihebohkan selama ini sudah terjawab.


Mengenai penyakit misteri yang dialami Wawa sehingga terpaksa pulang ke kampung di Lahat Datu, Sabah seperti yang dikatakan itu bohonglah?
WAWA: Tidak! Penyakit misteri itu memang betul. Demi Allah, saya dan adik beradik terkena sihir pada awal tahun ini. Jika ada yang menuduh kononnya saya cuba menutup rahsia perkahwinan dengan penyakit misteri, itu tidak benar. Bagaimanapun Alhamdulillah saya sudah kembali pulih.

Tentang anak pula, apa komen kalian?
AERIL: Setiap pasangan pasti akan diberikan anak. Begitu juga dengan kami. Selepas mendapat tahu Wawa mengandung, saya memutuskan untuk menikah sekali lagi pada 4 Februari 2013 di Masjid Jumhuriah, Taman Dato' Harun, Petaling Jaya dan kali ini mengikut undang-undang pula kerana risau anak kami nanti tidak boleh berbinkan nama saya. Dan Alhamdulillah anak kami lahir pada 24 Ogos lalu dan butirannya sama seperti berita yang dilaporkan.
Wawa Zainal kelihatan sedih dengan insiden yang terjadi.


Kenapa nikah dua kali?
AERIL: Sebelum ini kami nikah kerana mahu menghalalkan hubungan. Bukankah kita perlu mendahulukan agama? Kerana jika diikutkan syariat, kami sah sebagai suami isteri.

Kiranya kalian melanggar undang-undang pada mulanya?
AERIL: Kami mahu menghalalkan hubungan sahaja dan mengikut syariat. Cuma tidak didaftarkan sahaja.

Kenapa ambil masa setahun, kemudian baru nak daftar?
AERIL: Kerana Wawa sudah mengandung dan saya perlu memikirkan masa depan anak saya.

Kenapa tipu apabila wartawan tanya tentang perhubungan kalian?
AERIL: Saya nafikan perkara ini kerana hormat permintaan Wawa. Dia takut dimarahi MIG. Sebab itu kami terpaksa rahsiakan. Lagi pun memang kami ada rancang untuk memberitahu hubungan ini selepas tamatnya kontrak Wawa dengan MIG pada 2015. Tetapi ia dibongkar terlebih dahulu oleh pihak media. Sekarang ini saya rasa seperti dalam peperangan ketika menghadapi situasi ini.

WAWA: Macam ini, kami meminta maaf kepada semua kerana penafian ini. Apa yang dilakukan semuanya bersebab.
(Sumber berita: Mstaronline)

Itu penjelasan mereka mengenai isu ini, memandangkan aku kurang arif bab hukum kahwin ni. Apa kata kita dengar pendapat agamawan, Ustaz Azhar Idrus (UAI) mengenai hukum kahwin dua kali:

 

*p/s:... justeru itu, kalau tak mahu timbul hal berbangkit seperti masalah pasangan ini maka bab kahwin harus dihebohkan untuk mengelak muncul fitnah yang boleh mengaibkan diri. Hari ini, teknologi semakin canggih. Lagi kita nak sorok, bertambah banyak yang akan dibongkar.

No comments: