.

Sunday, March 30, 2014

Renjatan rindu...


 

Rindu + lemas = RIMAS!

Pernah tak rasa mood macam tu? Sure ada 'kan, terutama yang berada dalam situasi 'putus sudah kasih sayang'...call tak berjawab, sms/whatsapp tak berbalas...sentapkan...memang nak meroyan sakan, 'kan...hahaha.

Ok, apa korang buat untuk bantu beri semangat pada diri Uolls supaya tak terus rimas, hanyut dan lemas? Kalau Uolls tak pernah mengalami sekali pun, mungkin Uolls ada good idea untuk bantu saudara saudari kita yang berada dalam mood seksa jiwa raga tu. Mana tahu, 'kan kot2 boleh membantu.

Kalau tanya aku, ada beberapa 'terapi' mudah dan murah yang aku biasa amalkan. Beberapa waktu  (sekarang pun ada masanya masih meroyan dengan mood mcm tu...nasib badan...wakakaka), aku hanya mampu menangis aje. Serius, rasa lost! Rasa, eh kenapa aku kena hadap semua rasa ni???

Syukurnya, tak lama dan tak selalu aku jadi macam tu. Biasanya, apabila rasa macam jiwa kacau aku alihkan perhatian dengan menyibukkan diri. Paling mudah, aku masuk dapur. Masak dan masak, walaupun tak ada siapa yang nak tolong makan atau habiskan!

Kalau tak ada idea atau bahan best untuk dimasak, saya start kereta dan drivelah ke mana-mana tanpa tujuan. Keluar - masuk tol tu perkara biasa, malah saya pernah drive dari KL - JB dalam keadaan lesen dah tamat tempoh, kereta tak service dan duit cukup-cukup makan (tapi ada credit card hehehe).

Aku pernah drive dari jam 9.30 mlm - 6.30 pagi esoknya, kemudian sambung lagi untuk patah balik. Apa aku buat dalam kereta? Apa lagi, berjiwang la. Pasang lagu rock kapak, layan hangguk kepala sorang2. Itu cara aku, tetapi dari segi keselamatan memang tak digalakkan terutama kepada gadis-gadis ye.

Selain memandu, apa lagi yang kita boleh buat? Haruslah, cara paling mudah call je orang yang buatkan kita meroyan tak tentu pasal tu 'kan. Sayangnya, tak semudah itu! Aku faham, kerana saya juga melaluinya.

Ada number phone, tapi tak boleh call (kalau call pun harus si dia tak angkat, 'kan...maklumlah dah tak sayang...dah tak rindu...dah tak ada perasaan cinta hahaha), kalau sms/whatsapp pun ke laut aje sebab memang tak berbalas la zaman bila-bila pun. Oh ada facebook/ twitter, tak guna jugak. Nak2 kalau kamu tengok dia update status2 gembira atau tgh berbalas komen dgn orang lain dalam nada bukan main mesra lagi bahagia. Haruslah kamu semakin meroyan ala2 harimau betina nak beranak! Kan...kan...kan!

Saya, memang tak boleh guna pendekatan yang disebutkan tu (call/sms/facebook/twitter). Semua tu tak ada kesan, sebaliknya tambah merosakkan hati. Dalam situasi saya, saya terpaksa pendam dan sorok dalam-dalam supaya tak ada siapa tahu atau perasan.

Tak 'sakit' ke? Gila tak! Memang sakit, tahap nak kambus diri dalam tanah. Apa pun kita ada akal 'kan, emosi boleh dikawal. Walau sesakit mana pun emosi korang saat itu, kena kawal sebaik mungkin.

Dalam banyak keadaan, aku terpaksa kawal sendirian. Apatah lagi, aku ni jenis 'miskin' kawan baik yang boleh diajak 'curhat'. Geng lepaking memang ramai, rata2nya lelaki dan statusnya suami orang. Jadi, kurang sesuai dan sweet untuk call/sms pada bila-bila masa sesuka hati aku semata-mata nak buat sesi 'curhat'. Saya kena hormat status dan time mereka dengan famili. Kalau kebetulan mereka ajak lepaking, tiada masalah. Sayalah manusia paling happy waktu tu, lepak sambil minum bergelas2 teh tarik sampai kembung perut.

Jadi, apabila ada dalam situasi 'genting' dan terpaksa melaluinya sendiri. Maka, aku kena bijak kawal keadaan. Pernah juga sesekali terbabas, 'terjerit' sorang2 dalam rumah - kereta. Berkali-kali juga aku teriak macam baby waktu solat dhuha atau tahajud. Bahkan, waktu zikir pun tasbih sampai putus dua.

Hebatnya renjatan emosi, 'kan. Tetapi, akal waras yang Allah berikan lebih hebat. Jadi, sehebat mana dugaan yang sedang kita lalui kena hadapi dengan matang (walaupun kadangkala kita mungkin tanpa sedar boleh bertindak diluar kematangan...hehehe... manusia 'kan).

Hidup ini memang penuh 'drama'. Kadangkala drama itu buat kita ketawa terbahak-bahak, menangis teresak-esak, sendu bersahut-sahutan malah senyum sendirian. Semua itu warna kehidupan, kena redah setiap satunya dengan tabah dan yakin, hari demi hari kita akan menjadi manusia matang.


Arghhhh...apa aku mengarut ni? Oklah...bai. ^_^

No comments: