.

Sunday, July 20, 2014

Budi bahasa dah pupus ke...

Tadi, singgah beli paper A4 kat satu Mall berdekatan rumah. Kemudian, masuk 1 butik pakaian, ramai org kat dlm. Aku terus ke bahagian baju kanak2, niat nak tgk baju utk anak2 buah yg berempat. Tgh belek2, nampak seorang pelanggan disergah.

Jurujual: Tak boleh ambil gambar! (Nada suara jurujual perempuan tu kasar dgn muka ketat)

Pelanggan: Oh sorry. (Tak sure dia sempat snap atau tak gambar patung baby yg pakai baju putih dgn perut ala2 boroi sikit. Pelanggan tu berdiri di sebelah sy, belek2 baju & dia senyum2 segan)

Tak jauh dari tempat kami berdiri, jurujual perempuan tu terjerit2 memanggil rakan sekerjanya.

Jurujual: Mana yg lain? (Suara kasar, muka masih ketat)

Rakan jurujual: Yang lain mana? Akak cari siapa?

Jurujual: Siapa2 je lah. Tu, ada orang snap gambar! (Mukanya kerjung, sumpah tak lawa!)

...dan aku mula panas hati di situ. Bukan nak jadi hero, cuma nak 'cuci' sikit perangai dia.

Aku: Cik, pelanggan tadi tu cuma snap gambar patung saja...bukan mencuri. Sound elok2 tak boleh? Ini bukan cara orang Melayu, jurujual lagi. Pls...pakai adab. Lagipun dia lebih berusia daripada awak, hormat sikit. Baru orang hormat kerja awak walaupun cuma jurujual.

Jurujual: Dia buat salah, kenalah ckp. Sini tak boleh ambil gambar!

Aku: Betul, sini bukan tempat ambil gambar. Tapi boleh guna cara elok sikit 'kan. Dia pelanggan butik ni. Ramai orang nampak cara awk tadi, awak dah malukan dia.

Jurujual: Ah, dia yang 'perak', patung pun nak snap!
Aku: Patutlah awak layak jadi jurujual aje!

Aku tahu, aku tak patut pun masuk campur. Aku tak jadi beli baju yg dah dipilih 3 pasang. Letak dan keluar dari butik. Serius panas hati, cara manusia sekarang berkomunikasi semakin 'nazak'.

Tengah ralit membelek buku dalam book store, seorang perempuan menyapa.

"Dik, terima kasih ye tadi."

Oh rupanya si pelanggan dari butik baju tadi. Kami bersalaman, di tangannya tak ada pun paper bag/plastik daripada butik tempat dia ditemplak tadi. Hurmmm...

No comments: