.

Tuesday, September 23, 2014

I love 'me time'...

BILA dah penat kerja, badan letih lenguh. Otak lemah nak hadam semua masalah... me time 'lah terapi paling best. Macam orang lain, aku pun ada cara sendiri nak rehatkan diri sambil kumpul tenaga baru untuk meneruskan hidup.

Ada tak kat sini yang suka pi pasar? Usha' ikan...sayur...buah segar...barang pelik-pelik yang payah nak jumpa kat pasar raya? Kalau ada kita memang geng! Bila dapat luangkan masa (yang selalu ke laut dalam tu) pi pasar basah, akulah orang paling bahagia dan gumbira. Biji mata terus jadi rambang tengok itu ini, kalau boleh semua benda aku nak sebat dan rembat masuk dalam bakul belanja. Mungkin Uolls yang muda belia or ada yang sebaya aku (agak-agak umur aku berapa? ekekeke...) pikir betapak 'Acik-aciknya' lifestyle aku 'kan. Tak kisahlah, janji aku happy ye dak...*Wink*!

Act, kalau Uolls tengok aku ni secara mata kasarnya, nampak macam sejenis perempuan pemalas. Iya, P.E.M.A.L.A.S! Memang pun, itu aku tak nafikan...termasuk selalu berada di zone kemalasan tahap dewa bab nak update blog ni. Ekekeke!

Hakikatnya, dapur dan pasar antara tempat aku tumpahkan segala galau di hati dan sangatlah bahaya bila aku pi pasar time tengah sentap dengan sesiapa, sure Uolls boleh bayangkan betapa ketatnya muka aku time tu wahahahaha! Juga sangat bahaya bila aku pi pasar or masuk dapur time happy, habis segala benda aku rembat beli dan habis segala jenis masakan aku buat!


Macam pagi ni, aku off day sebab semalam kerja sampai 4 pagi. Hari ni, awal-awal lagi aku dah keluar check stock kat Chow Kit. Segala jenis seafood aku angkut, daripada ikan sampai ke siput sedut. Dalam kepala macam-macam jenis masakan nak buat. Ekekeke!

Selesai beli barang basah, macam biasa merewang kat kedai periuk belanga. Cuci mata je, nak membeli tu lain kali kot. Lagipun, bajet semuanya dah tercurah kat barang dapur. Walaupun cuma cuci mata dah cukup seronok sambil berangan bila-bila masa ada bajet lebih boleh beli ikut suka mana yang berkenan.

Tak terasa tiga jam dalam perut Chow Kit, perut pun dah berock kapak bagai. Cepat-cepat aku pecut si comel balik rumah, bukan apa kalau perut kosong melebiji jam 12 tengah hari masaklah aku nak melayan 'angin masuk perut', puan seri migraine pun akan bertandang tanpa dijemput. Hurmmm... sejak2 usia kian beringkek-tingkek ni, macam-macam ragam dibuatnya. Kalau tak jaga betul-betul, memang tak boleh buat keje. Asyik nak hadap sakit je...jahanam hidup. Oh dammm, dah kertu aku ni hah!

Sampai rumah terus berkejar ke dapaur. Hari ni, aku pilih masak sotong dan ikan goreng. Sotong tu aku masak sambal tumis je versi campak sekor2 dalam kuali dengan limpahan cili kisar superduperspicy. bukan malas nak potong comel-comel ye, alasannya dalam perut sotong tu penuh telur. Kang kalau hiris bulat-bulat, menggeletis semua telur keluar. Oh tidak...sayang dowh! Jadinya, aku terjunkan je sotong tu sekor demi sekor dalam kuali.

Sambal Tumis sotong siapalah tak reti nak buatkan, rasanya semua pandai godek ikut cita rasa sendiri. Ada suka sambal melimpah, ada jugak versi sambalnya ala-ala je. Kalau ikut versi aku memang sesimple yang mungkinlah, biasalahkan...P.E.M.A.L.A.S!

Bahan-bahan dalam sambal tumis sotong ni cuma ada, cili kering 20 tangkai, bawang merah, bawang putih, air asam jawa, gula, garam dan sedikit sos cili (paling penting bab masak sambal tumis ni, minyak kena secukupnya, cili kena kasi masak betul-betul...bawang tu tumis kasi wangi betul...gula garam secukup rasa, kompem tak payah letak bahan perasa lain hehehe). Siap! Serius Uolls, makan dengan nasi panas-panas homakai...memang tak nampak bulan bintangnya. Syorga sangat!

Ma selalu pesan, kalau masak dengan jiwa, makanan akan rasa sangat sedap walaupun bahannya simple aje. Memandangkan aku tak berapa gemar makan kat luar dan selesa masak sendiri walaupun lauknya superbiasa...kenalah rajin stalker resipi kat mana-mana.

Act aku memang rajin kumpul macam-macam resipi, berlambak-lambak dalam folder resipi. Cumanya, nak mencuba buat sendiri tu je yang malas. Iya, sekali lagi malas menjadi alasan paling besar dalam hidup aku. Entah bilakala nak rajin tak tau. Oklah...nak sambung kerja, tengah ada mood nak mengarang ni baik pulun cepat-cepat. Kalau dah masuk zone mental block kang jahanam. Okbai!


No comments: