.

Saturday, April 28, 2012

The making...Pau Jepun *wink*

...hari ni nak balik umah Ma, so lepas Subuh berkecah habis dapur ku kerjakan. Biasanya gitew lah bila nak balik sana, mcm2 benda aku nak bekalkan kat Ma. Kali ni, aku xmo buat Kek Pisang. Lagipun sure Ma boring asyik makan kek pisang jek.

...so, aku dgn gigihnya menge'pau. Ada baki 500g tepung pau, cukuplah utk buat 15-18 biji pau bersaiz sedang2 aje ;).

...mlm td aku dah siapkan inti kari daging. So pg ni, cuma siapkan inti kacang merah je. Beli yg dah siap je, pastu buat bentuk bebola senang nak sumbat dlm pau nanti.

...lepas gigih menguli dan membungkus dgn inti masing2...kukus la sampai siap. Aku cukup suka time kukus ni sebab kejap je dah masak. Alhamdulillah, menggebu mcm biasa pau aku pg ni. Rezeki Ma mkn pau gebu ;)

...jam 11pg siap semua kerja2 memasak n mengemas dapur. Lepas tu, cuci kain pulak...adoi ini paling lemah nk buat tp tetap kena buat jugak!

...1pm, selesai buat apa yg patut. Terus bergegas ke umah Kak Ain utk amik dia dan anak-anak. Mmg penat bekejar sana sini tp seronok sebab dpt lepak2 rumah Ma ramai2. Lg seronok kalau dapat bermlm. Tp apa nk buat anak2 buah aku semuanya bz...kelas tambahan la...kelas agama semua ada. X pe la, dpt balik sekejar pun jd la kan.

Conteng2 utk tanda Pau Inti Kacang Merah
Main conteng2 lg
Pau serius-inti Kari daging

No comments: