.

Tuesday, July 23, 2013

Catatan hati...

Ghibah (mengumpat) adalah engkau membicarakan aib (yang dimiliki oleh saudaramu) yang Allah telah menutupnya (sehingga tidak diketahui oleh orang lain), dan menuduh (berdusta) adalah engkau membicarakan aib yang tidak dimiliki olehnya.

Apa perasaan uolls if terdengar orang yang kononnya 'kawan' MENGUMPAT hal diri Uolls? Marah, geram, rasa nak lumur mulut orang tu dengan SAMBAL BELACAN? Hehehe...itu yang aku rasa! Ye, aku hanya insan biasa yang adakalanya lemah dengan kekurangan diri. Ada waktu aku mampu sesabar-sabarnya, ada ketika kalah juga dengan tuntutan emosi.

Lebih 'TRAGIS' sesi mengumpat yang sangat rancak dan saling sampuk-menyampuk itu berlaku di dalam surau (situ bukan tempat kita 'jumpa' Allah dan 'cari' pahala ke?). Dalam marah, sedih, geram dan kecewa...aku terkedu. Serius, aku tak menyangka begitu sekali diperlakukan. Hebat sangat ke aku ni sampai nak diumpat dalam surau? 

Hey, aku orangnya biasa-biasa saja. Emosi aku pelbagai dan kelemahan aku yang paling nyata lagi jelas adalah TIDAK reti berlakon untuk menyembunyikan rasa hati. Misalnya, kalau aku sedih... sakit...byk sangat masalah atau gigih berfikir maka semua itu 'terpancar' di muka. Pun begitu, tak bermakna aku sesuka hati akan SEMBUR orang kerana kelemahan aku yang kedua adalah DIAM apabila otak KACAU atau terlalu MARAH (dengan sangat).

Sejak kecil lagi, aku MENDIDIK hati dan diri untuk tidak KURANG AJAR dengan sesiapa pun (hingga ramai orang suka TUDUH aku kaki kipas sebab tetap layan orang yang MENZALIMI perasaan dan diri aku dengan baik, malah boleh MEMUJI orang itu dengan BERSAHAJA).

Aku bersyukur sebab Allah selalu beri ILHAM dan PETUNJUK dalam pelbagai cara juga keadaan. Ada waktu tertentu, FIKIRAN orang pun aku boleh 'BACA'. Eh...saya bukan AHLI NUJUM, tetapi beberapa orang 'BIJAK' yang mengaku aku ni UNIK dan ISTIMEWA kerana ada KELEBIHAN itu malah kata mereka kalau aku RAJIN dan ada KESUNGGUHAN boleh jadi BOMOH... OH TIDAK!!!


Ok berbalik pada kisah ANYAM KETUPAT tadi, ye aku rasa macam nak rempuh masuk ke dalam bilik surau dan sound sekor2! Ye itu yang aku teringin sangat nak buat, tetapi malangnya itu cuma dalam imaginasi aku je. Hakikatnya, aku hanya mampu dengar dan muhasabah diri. Kaji dan proses apa yang mereka umpatkan dan akhirnya aku mulai MENJAUH daripada mereka.

Ye, kerana kelemahan aku yang ketiga adalah mudah KALAH dengan orang BAIK. Walaupun dia pernah menyakiti hati aku dengan pelbagai cara dan perbuatan, tetapi apabila buat baik cuma seinci tetapi aku selalu berbesar hati untuk membalasnya berinci-inci, malah lebih daripada itu. Aku menjauh bukan kerana BENCI, tetapi jauh HATI dan amat kecewa kerana segelintir mereka itu pernah merasai KEBAIKAN aku (yang mungkin tidaklah seberapa kepada mereka).

Apapun, mengambil keberkatan dan kemuliaan RAMADAN ini, aku akur...manusia tiada yang SEMPURNA. Mereka juga seperti aku, hanya insan BIASA, justeru adalah wajar untuk aku MENGABAIKAN perlakuan mereka dan kembali pada proses asal (biarlah kita tidak lagi saling berteman). Segelintirnya aku masih mampu bertegur sapa, ada sorang dua lagi yang aku rasa jauh hati sangat-sangat, maka aku tak mampu MENIPU diri. 

...Ya Allah, semoga Engkau mengampuniku...

No comments: