.

Saturday, July 27, 2013

Pagi di Chow Kit...

Lepas sahur (4.30am) dan selesai solat Subuh, tak sambung tidur macam minggu-minggu sebelum ni. Hari ni agak padat dengan pelbagai agenda, terutama melangsaikan order2 untuk 'Miss Red Velvet with Creamcheese'. Alhamdulillah, order yang diterima buat aku tak menang tangan dan tak cukup rehat apatah lagi di bulan Ramadan ini. Pun begitu, syukur dengan sangat atas rahmat dan rezeki daripada Allah.

Jam 7 pagi, aku bergegas ke Chow Kit (dalam sibuk-sibuk masih sempat nak melunaskan keinginan hati buat sesi 'melawat kawasan'). Selain book store, aku memang suka merayap ke pasar basah. Kalau ada kesempatan, setiap sabtu aku akan buat sesi melawat kawasan di Pasar Tani Taman Melawati. Berbanding pasar tani di Melawati, aku lebih suka pasar Chow Kit.

Setelah sekian lama, pagi ni aku berpeluang lagi cuci mata di pasar Chow Kit. Allahu Akbar, seronok tak terkata dapat melihat sayur-sayur segar, ulam yang unik-unik, daging segar dan ikan pelbagai jenis (tapi sayang tadi banyak betul ikan2 beku...susah ye nak cari ikan segar sekarang -_-).

Pemandangan dalam Pasar Chow Kit (Gambar: Google)

Banyak pilihan ulam segar (Gambar: Google)
Memang seronok, kalau tak kerana nak kena borong keperluan kek di Melawati agaknya sampai tengah hari dok 'berkurung' dalam pasar tu. Hehehe...agak 'acik-acik' sikitlah kesukaan aku ni kan, tak kisahlah. Janji happy, kesukaan 'murah' yang memberi kegembiraan 'mahal'!

Saya sempat beli sedikit daging kambing (RM22 sekilo), nangka muda (RM4 sekilo, ambik 4 keping RM2.40), telur 30 biji, pucuk paku, ketam (bikin gulai la apa lagi) dan sekeping ikan pari (nak buat Asam Pedas Rebus).

Aku sempat snap benda-benda yang menarik perhatian, payah nak snap sebab ramai orang. Tgk kat bawah tu...sebahagian yang aku berjaya snap dengan jelas, lain2 kebanyakan blur hahahaha).

Hehehe...ni memang payah nak jumpa kalau takat masuk Giant, Tesco or yang sewaktu dgnnya...hebat ke tidakkk ^_^
Bergantungan paha kambing, satu-satunya gerai jual daging kambing dalam pasar Chow Kit ni (kalau x silap aku la)
Kenal tak buat apa ni? Serius aku baru tahu ini rupa buah Asam Gelugor...jakun jap dibuatnya
Sebahagian lagi belum masak...unik betul bentuknya dan nampak mcm sedap (sayang masam)
 Jam 9.30 pagi, aku bergegas ke Taman Melawati. Singgah kedai bakery untuk beli bekalan gula aising, baking powder, esen vanila, bekas kek dan lain-lain (byk bebenor nak disenaraikan...). Alang-alang dah ke Melawati, terus masuk Pasar Tani. Wah...meriah dengan baju-baju pelbagai rona dan corak, teringin lak nak beli untuk pakai raya nanti. Sayang, bajet dah lari...ada RM30 je dalam tangan...so kena buat-buat tak nampak saja (tak nak p cucuk kat ATM, nanti nak raya x berduit lak).

Kat pasar tani ni, aku cuma cuci mata saja. Lagipun, bekalan lauk semuanya dah beli kat Chow Kit tadi. Puas cuci mata, singgah isi minyak kereta dan terus balik. Barang penuh ruang tempat duduk belakang...berplastik-plastik. Time naik tangga rumah, dah rupa 'acik-acik' balik umrah. Penuh tangan, kiri dan kanan....hahahaha...Anis...Anis ^_^

Itu je la aktiviti saya pagi tadi, malam sikit atau esok (ikut mood, kalau rajin mlm ni aku post kan kat sini) aku nak share satu cerita...tajuknya 'Lelaki baik tak mencabar?' Apa kisahnya, kena tunggulah ye....Now, saya nak sambung baking time. Ada lebih kurang 20 bekas 'Miss Red Velvet with Creamcheese' belum disiapkan.

No comments: