.

Wednesday, November 6, 2013

Ini, khas buat suami dan isteri...

Pesanan 'manis' daripada Ustazah Noor Laila Aniza Zakaria

"Untuk suami yang bergaji kecil dari isteri, atau suami yg merasakan banyaknya nak kena tanggung dlm rumahtangga...~

Wahai para suami yg mulia...Jangan susah hati, Allah yg bg kita semua makan.Memang gaji nampak kecil, tapi berkat kalau beri dgn ikhlas hati tanpa sikit pun risau duit tak cukup. Allah pasti cukupkan.Allah janji, bagi 1, Allah ganti 10. Maksudnya takkan sempit rezeki walaupun duit nampak makin habis/kurang.

Masalahnya waktu duit kita sikit, waktu tu lah kita taknak memberi,time tu lah kita rasa berkira, maka duit tu pasti lagi tak cukup dan tak cukup.

Suami kadang2 bukan berkira atau kedekut, tapi risau duit nak pakai bnyk dalam rumahtangga, anak makin bertambah dan membesar, semua nak pakai duit, jadi kadang2 kita nak isteri jimat sebenarnya.

Oh, jimat itu sgt penting, tapi biarlah kena pada tempatnya. Berkaitan makan minum, untuk anak isteri, makanan yg akan masuk dalam mulut isteri dan menjadi darah dging atau menjadi susu pada tubuhnya untuk dia menyusukan anak kita,maka redholah dengan lapang dada....

Yakin sungguh2 takkan berkurang apa yg kita belanjakan untuk anak isteri, untuk nafkah dan makan pakainya,melainkan semuanya menjadi sedekah di sisi Allah~untuk tempat tinggal dan keperluannya asalkan kita betul2 lapang dada memberi tanpa khuatir sikit pun. Setiap kali memberi, setiap kali ingatkan diri, jangan risau....,Allah pasti ganti melimpah2 ruah lagi rezeki,maka PASTI dan PASTI bertambah2 rezeki kita.

Benar perancangan jimat tu penting, tapi makin kita rasa berkira or kedekut sikit, satgi tak cukuplah, satgi pokai la, satgi duit habis la, so kita takkan jadi kaya pun,tp memang duit tu perlahan2 akan habis...Belanja keluarga satu perkara, urusan hati satu perkara, kena diperbetulkan YAKIN kita bahawa, Allah yg bagi kita makan, bukan duit. Duit takde kuasa.

Kita usaha, kita belanja keluarga, belanjakan duit ke jalan Allah, jangan ungkit sikit pun..., pasti rezeki tak berkurangan dan tak putus- yakin dengan janji Allah. 




MASALAHNYA BILA KITA IKUT AKAL LOGIK, Bagi 1, kuranglah 1, bagi 10, kuranglah 10...SEDANGKAN JANJI NABI, Bagi 1, Allah lipatgandakan tak kurang 10 * maksudnya takkan kurang langsung!!!.... :))))) Memang tak logik dgn akal manusia, tapi logik dgn iman :))) YAKIN DAHULU PADA ALLAH & JANJI NABI, BARU KITA DAPAT RASA KESANNYA~ :))

Untuk isteri2 yg baik hati, yg suaminya bergaji kurang dari dirinya, berbelanjalah dgn lebih berhemah supaya suami tidak susah hati Isteri yg bijak adalah isteri yg sentiasa membuatkan suaminya gembira...
 

Begitu juga untuk isteri yg menggunakan wangnya membantu keluarga-tahniah dan syukur Allah pilih kita-maka melaburlah kerana semata2 mencari redho ALLAH :))
 

Dan para suami, jgn sekali2 ambil kesempatan melepaskan semua tanggungjawab pada isteri, kerana azab Allah sgt pedih bagi mereka yg menzalimi anak isterinya...di dunia mahupun di akhirat..."

Ini Ustazah Noor Laila Aniza, manis orangnya...tertib tutur kata dan bahasa

*p/s: dipetik daripada lama FB Ustazah Noor Laila Aniza Zakaria

No comments: