.

Tuesday, September 30, 2014

Anuar zain dan WHAM...

PAGI ni terkelam-kabut sikit sebab terbabas, lepas Subuh pi sambung tidur memang 'terbaik'lah kan. Jam 11.00 pagi ada assignment bersama Anuar Zain kat IJN (Institut Jantung Negara, Jalan Tun Razak KL). Huru-hara mandi dan bersiap. Makan memang tak sempat, tak apalah nanti sampai IJN boleh makan dulu kalau sempatlah.

Alhamdulillah, jam 10.40 pagi sampai di lokasi tugasan. Lega, ada masa lagi nak ambik nafas, relax sambil sarapan. Act, dah dua tiga kali ke sini pun still tak hafal lagi arah tujuan nak ke sesuatu bahagian. Masih tercari-cari letaknya kafe awam, dekat 5 minit mencari baru jumpa...arghhh!

Ingat nak makan nasi lemak, tapi tersalah kaunter dan malas nak beratur panjang kat kaunter sepatutnya jadi aku order aje apa yang ada. Pilihan aku untuk sarapan hari ni, Bakso. Simple, kang terkenyang sangat payah nak buat kerja. Silap2 mau berdengkur time PC (press conference).

Siap makan, terus bergegas ke dewan sidang media (press conference). Dah ramai rakan media lain mengambil tempat, ramai juga yang datang walaupun assignment waktu pagi (sebab biasanya assignment hiburan dibuat jam 2pm ke atas, memandangkan ia membabitkan orang2 korporat jadi dibuat waktu pagi...gamaknya la).

Jam 11.30 pagi, Anuar Zain muncul dengan smartnya diiringi CEO IJN dan doktor2 pakar IJN. Sama seperti kebiasaannya, Anuar dengan senyum manis dan ramahnya menyapa media. Dia memang polite dan humble, sebab itu dia disenangi ramai. Bak kata orang kuat IJN, Anuar ni ikon kasih sayang hehehe.



Sidang media pagi ni berkisar mengenai persembahan amalnya pada 5 Disember 2014 dan bertujuan untuk  mengutip dana bagi mengisi tabung pesakit jantung kanak-kanak. Persembahannya pada makan malam anjuran Pusat Jantung Kanak-kanak Kongenital (PCHC), Institut Jantung Negara (IJN) itu diadakan secara jualan tiket individu dan meja.

"Jika kita tidak boleh membantu dari segi kewangan, masih boleh bantu dari segi tenaga dan saya percaya ramai di luar sana berkemampuan untuk menghulur derma bagi membantu tabung Kumpulan Sokongan (Support Group) PCHC yang diwujudkan khusus untuk pesakit dan keluarga kongenital, " kata Anuar yang turut mengakui sebagai selebriti tanah air, dia juga ada tanggungjawab sosial untuk dilaksanakan dan menerusi persembahan amal itu nanti dia juga mengajak orang ramai hadir membantu usaha mengutip dana yang diperlukan. (...untuk berita selanjutnya Uolls boleh baca klik  sini).




Sebelum sesi interview bersama media, Anuar sempat buat lawatan singkat ke wad kanak-kanak pesakit jantung. Allahu Akbar, time ni rasa lemah je hati aku yang sangat 'kapas' ni. Tengok anak-anak kecil berselirat wayar di badan bukan satu pemandangan yang best, ok! Aku juga kagum dengan semangat ibu bapa mereka yang tetap tabah meskipun dilanda ujian hebat. MasyaAllah dan Anuar memang berjiwa penyayang. Lama betul dia peruntukkan masa untuk beramah mesra dengan pesakit dan keluarga. Nampak sungguh aura prihatinnya.

Habis PC, masuk office sekejap. Biasalah kena ketuk story dulu kang editor Inspirasi Magazine memetir Uolls, heheheh! Lagipun malas nak tangguh kerja, sementara ada mood baik proses bahannya cepat-cepat. Kalau dah hilang intro dalam kepala, lebam biji mata depan laptop pun tak siap walau sebaris ayat.

Malam ni ada meeting persatuan wartawan (WHAM), sebelum ke Sri Pacific Hotel, baik aku balik mandi and tukar baju. Dah bau kepam seharian bermandi peluh (dok dalam air cond pun berpeluh Uolls, peluh berfikir ekekeke!)

Jam 8pm aku dah terpacak depan pintu masuk hotel sambil menunggu kawan-kawan lain dan macam biasa, janji Melayu 8.30pm barulah bermula persidangan. Malam ni tujuan utama perjumpaan adalah untuk umumkan perletakan jawatan Presiden yang disandang Fauziah Rauf (penerbit majalah otai ni Uolls). Ahli WHAM sebulat suara melantik Along (Pengarang Hiburan Utusan Malaysia, Tengku Khalidah Tengku Bidin) menjadi Presiden WHAM yang baharu. (...untuk berita penuh boleh baca kat sini).



Bagi aku pemilihan Along sebagai presiden WHAM memang sesuai, orangnya pun berpengalaman dan lantang bersuara. Aku harap dengan kepimpinan baharu ni akan memantapkan WHAM. Beberapa nama lain juga disenaraikan untuk jawatan timbalan presiden (Abang Niezam, Mstar Online), Setiausaha (Kak Shikin, URTV) dan barisan AJK baharu. Aku? Hanya ahli biasa yang akan menyokong memperkukuhkan usaha memartabatkan kredibiliti WHAM.

Hurmmm...itulah antara rentetan tugasan aku hari ni. Penat dan letih, tetapi seronok. Sepanjang 17 tahun menjadi wartawan (yang menulis pelbagai sudut berita), tak pernah sekalipun ada rasa jemu dan jenuh bertandang di hati. Alhamdulillah, aku bangga menjadi seorang WARTAWAN!


No comments: