.

Thursday, January 5, 2012

Mengusik kenangan-Part 1 (Nota-nota cinta…)

…korang pernah tak minat kat seseorang, lepas tu dgn ‘keberanian sembunyi2’ hantar nota cinta kat org tu? Sapa pernah buat angkat tangan! Hahahaha…harus x de yg nk ngaku nih. Awat? Malu???

…aku x sure dgr mana dialog ni, “…kalau nak buat jahat waktu kecik, time tgh sekolah rendah or menengah. Time tu kalau korang buat org x kata ko jahat, tapi orang kata nakal!” Ye ke? Mmg x sure habis la, tapi aku percaya kalau kita ada ‘kenakalan’ sendiri time sekolah maka itulah kenangan ‘manis’ apabila kita meningkat dewasa.
…mcm aku, serius aku pernah ada minat sorang mamat ni. Dia x de lah hensem mana pun, tapi dia kategori Mat Smart. Dgn kemeja putih lengan panjang, bercelana hitam sedondon kasut. Dia berjaya buat jiwa tomboy aku sedikit lemah gemalai.

…ketika itu, aku x surelah sama ada itu cinta or perasaan monyet semata. Ye la perasaan suka lompat2, kejap suka org tu sekejap suka org ni…melompat dan bergayut mcm monyet (…sebab tu ada perumpamaan cinta monyet kot!). Apa yg pasti, rasa suka tu buat aku sentiasa teruja nk p sekolah time2 hari…kalau boleh hari Sabtu pun nk p gak (…konon2 ada kelas tambahan bagai2).

…umur aku time tu? 17 thn…tahun exam der! Berani buat perangai gila bayangkan! Hahahaha…entahlah, bukan aku mintak pun perasaan tu datang…sendiri datang mcm mana nk larikan. Apa? Oh tak lah…Mat Smart tu x taw pun aku minat kat dia (…ye mula2 dia mmg x tau hahahaha).

…dlm diam2 pendam perasaan kantoi gak. Budak kelas aku sorang ni entah mcm mana dia boleh tahu aku minat kat Mat Smart tu. Dia ketua kelas aku ok, sgt malu waktu kantoi tu. Rasa nk sumbat muka dlm almari je time tu. Tapi nasib baik dia x pecah rahsia. Lagi best, dia boleh bagi sokongan moral lak tu. Siap janji nak tolong ‘kenenkan’ aku dgn Mat Smart tu.

…sejak dia tahu rahsia besar tu, aku sentiasa cuak dibuatnya. Apa taknya, tiap kali dia nampak Mat Smart tu mesti dia laung nama aku kuat2. Ok…situasinya mcm ni… kelas aku di tingkat paling atas (tingkat 3), kelas Mat Smart tu pulak kebetulannya di tingkat 2, paling tepatnya betul2 bawah kelas aku. Teori gediknya, konon2 mmg jodoh sgt la kan…hahahahha!

…satu petang, waktu tgh kemas kelas lepas buat study group, ketua kelas aku ni pun bg la cadangan bernasnya. Dia bagi idea supaya aku tulis surat cinta kat Mat Smart tu. Katanya, tulis dlm surat tu yg aku minat gila kat dia. Yang bestnya, aku boleh follow idea kurang nk bernas tu. Agaknya sebab aku minat sgt kot, jd x perasaan apa yg aku buat tu sgtlah kurang cerdik hahahaha!

…sebulan lepas hantar nota cinta tu (aku pos ok, ikut alamat yg ketua kelas bg…x tau mana dia dpt sebab aku sgt sibuk time tu…byk tugasan, sebab cikgu suka suruh aku buat mcm2…urus derma kilat la…catat nama org dtg lambat la…check pintu belakang sekolah time org sibuk belajar dan mcm2 lag…perghhh time tu rasa cam rugi lak jd pengawas sekolah. Ye la mcm2 benda kena buat hahahaha!)
…ok2 berbalik pd kes nota cinta aku tu. Ye lepas sebulan, x de kejadian yg istimewa pun dan Mat Smart tu aku tgk muka dia selamba jek. Mungkin dia x dpt kot surat yg diposkan ketua kelas aku tu. Suatu petang, lepas study group (dlm kelas aku la)…ketua kelas ni sibuk dok tanya pasal respond dingin Mat Smart pada nota cinta yg aku hantar. Time tu entah kenapa aku emo-sebabnya byk nota kena ulang kaji dan banyak tugasan yg cikgu bg belum siap.

…seingat aku, aku jerit kat ketua kelas tu sebab menyibuk hal aku. Aku ckp kat dia, lantaklah kalau Mat Smart tu x nk bagi respond ke apa…suka hati. Aku minat jek, bukan nk ajak mamat tu kawin pun!

…sumpah, aku x de niat nk marah dia pun. Tgh dilanda ‘mental block’ dia p tanya benda2 x dak faedah tu mmg cari pasal la namanya. Malangnya, sejak kejadian petang tu dia menjauhkan diri daripada aku. Dlm kelas pun x nk bercakap apa2 dgn aku, time study group pun sama. Aku sedih gila time tu sebab kami berdua sgt rapat sebelum tu. Semua aku share kat dia terutama hal Mat Smart dan pelajaran. Pendek kata dialah kawan baik yg aku ada time tu.

…ok, time sekolah dulu mmg aku x campur sgt dgn budak perempuan. Kenapa? Sebab aku x reti nk bergaul dengan depa ni. Pernah jugak la aku try, tapi sumpah …aku boleh pengsan kalau terus layan depa. Asyik2 layan pasal hero TV & majalah (time tu rumah aku x de TV, apa lagi nk beli majalah hiburan tiap2 bulan). Pasal getah rambut baru, makanan yg depa makan time keluar dgn famili dan yg sewaktu dgnnyer.

…betul, mmg aku jeles. So, lebih baik aku jauhkan diri. Jd aku berkawan dgn lelaki jek sebab depa ni sempoi, kalau bercakap pun benda2 yg biasa je bukan tahap nk menunjuk2. Pantang aku kalau jumpa manusia ‘over’ ni. Mcm dlm dunia ni dia sorg je mampu ada!

…berbalik kes ketua kelas aku td, kami x bercakap sampai la hari pertama nk masuk dewan exam (SPM). Pagi tu, dgn muka selamba dia ucap perkataan keramat ni kat aku… “Selamat maju jaya, aku sayang engkau. Jadi, kau mesti lulus SPM dgn baik!” Oh Tuhan, sgt2 terkesima aku dibuatnya. Nasib baik boleh kontrol sampai last paper.

…last paper exam, aku nekad nk selesaikan masalah antara kami. Jadi, dgn gaya mcm hero…aku heret ketua kelas ku ke belakang sekolah…ingat lagi, bangunan tu dekat dgn padang sekolah dan rumah org. Dan kat situ jugaklah aku meraung sambil marah dia hahahaha!

…tgh2 air mata dan hingus meleleh tu, dia boleh ckp… “Kau tau x, kau ni cute sgt bila nangis. Nampak mcm perempuan sikit. Sayangnya kau tak minat kat aku tp minat kat F***** tu. Mmg la dia senior kita…ramai peminat, tp dia x sesuai utk kau la. Tapi x pe, lepas ni kau ada byk peluang untuk bercinta. Kalau kau tetap x dpt apa kau nak, aku sentiasa ada untuk kau. Aku akan tunggu!” PENGSAN!!!

…serius, aku nyaris2 pengsan time tu! Ini yg dinamakan buah durian jd cempedak…hahahaha! Di pendekkan cerita (penat la nk taip, sebab panjang lg kalau nk tulis semua part kan…), kami berbaik semula tp tetap x jd couple. Sebenarnya, sejak kes Mat Smart tu, aku mmg insaf habis. Aku bersyukur sebab sedar awal dan aku sempat buat persediaan utk SPM sebaik mungkin. Kalaulah aku dok layan angau time tu, ke lautlah jawabnya khennn.

…ketua kelas aku? Aku x sure dia ada kat mana skrg. Lepas habis SPM, mmg kami ada hantar2 surat. Tapi x pernah jumpa. Berita terakhir aku dpt daripada dia masa dia menuntut di Mesir. Maklumlah dia pelajar pandai + warak, tapi entah kenapa aku x pulak sangkut kat dia…macam2, sgt pelik pun ada hahahaha!

…bila tulis hal2 lama ni, aku jadi perindu sgt. Mcm2 yg aku rindu, walaupun kehidupan aku masa tu serba kurang tp perasaan dan penerimaan aku sgt jujur. Skrg, susah nk ckp. Oh ya, kesan drpd ‘kesenyapan’ antara aku dgn ketua kelas tu membuat aku x berani ‘keluar suara’ bila aku tgh emo. Skrg bila emo tgh x betul, aku jd pendiam. Diam bukan sebab malas nk bercakap tp nk elak berlaku hal mcm dulu. Tapi peliknya, bila aku pendam…satu persatu kawan hilang. Sebab, mereka x boleh terima cara aku kot. Pernah la jugak sekali dua aku berterus-terang, wah kesannya sgt2 la negatif. Jadi aku kompius, x tak nk react mcm mana. Apa pun aku percaya, esok2 kalau derang nk sedar derang akan fahamlah aku mcm mana…kalau nk sedarlah. Nk sedar bahawasanya aku ni sgt la simple. Tp kalau derang x nak paham, biarkan saja. Biar masa merawat dan menerangkan segalanya. Janji, aku x jentik buah pinggang derang sudah!

Oklah…ADIOS!!!


No comments: