.

Tuesday, July 16, 2013

Kari Kambing vs sambal bilis 'berdengung'...

Kari Kambing untuk berbuka nanti
Act, aku tak pernah reti makan kambing dan tak berapa suka sebab mesti lalok habis kalau mkn (sebabnya tak tahu kenapa, sapa tahu boleh tolong jawab). Hari ni, entah 'hantu kambing' mana datang masuk dalam kepala tiba-tiba tergedik-gedik nak masak Kari Kambing.

Kebetulan stock daging kambing memang ada dalam peti beku (lebihan buat kambing goreng untuk anak murid saya kelmarin). Ada dua keping, act tak sesuai untuk masak gulai tapi sebab ada bahagian bertulang aku rasa bolehlah kot.

Masak kari ni tak ada la susah mana (kalau rajinlah), tapi biasanya aku bergulai bagai bila betul-betul rajin aje atau teringin nak makan. Alhamdulillah, Kari Kambing yang aku masak ni tak berbau, boleh makan dengan amannya (tanpa bau kambing yang melampau pada dagingnya). Petuanya, aku main belasah saja. Kebetulan bahan-bahannya secukup rasa, jadi sangat membantu. Ok aku share resipinya untuk rujukan bersama, siapa yang berminat bolehlah cuba ye. Selamat berbuka.



Inilah rupanya kala diproses
Hampir siap...wangi uolls *_*
Resipi Kari Kambing
Bahan:
300-500 g daging kambing (bahagian bertulang lebih sedap), dipotong
Minyak untuk menumis
1 labu bawang besar, dimayang
Rempat empat sekawan (bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis & buah pelaga)
5 biji bawang merah, dikisar
3 ulas bawang putih, dikisar
2cm halia, dihiris halus, dikisar1 paket serbuk kari daging Babas (saya campur sikit dengan rempah kari gulai darat yg beli di pasar tani)
2 sudu cili kisar
2 tangkai daun kari
Air perahan asam jawa, secukupnya
Sedikit kacang panjang dan lobak merah, dipotong
1 mangkuk santan (daripada 1 biji kepala)
Gula dan garam, secukupnya

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak, tumis bawang besar bersama rempah empat sekawan sehingga naik baunya.
2. Masukkan bahan kisar, serbuk kari (yang dibancuh dengan sedikit air), cili kisar dan daun kari. Tumis hingga garing dan pecah minyak.
3. Bubuh daging kambing dan gaul rata sehingga sebati, masak sehingga daging empuk.
4. Masukkan air asam jawa, kacang panjang dan lobak merah. Gaul dan masak sehingga sayur empuk.
5. Bubuh santan, gula dan garam secukup rasa. Biarkan mendidih seketika dan angkat. Siap daaa ^_^

Biasanya Gulai Kari aku lawankan dengan Sambal Belacan, tapi kali ni nak ubah selera sikit. Lagipun dah lama tak makan, so aku buat Sambal Bilis 'Berdengung'. Memang pedas tahap dewa, tapi ini yang paling best tiada taranya. Alhamdulillah, jimat duit tak payah beli lauk-pauk yang tak dijamin sedap dan bersihnya (bukanlah semua, segelintir saja).
Malas nak hias lawa, nanti kecur liur tgk sebab waktu berbuka lambat lagi
The making...Sambal Bilis Berdengung *_*
Aku guna lesung batu, perghhh sedap uolls daripada blender

No comments: