.

Friday, July 5, 2013

Stress & makan...


Kala stress melanda
Stres boleh menyebabkan kehilangan atau pengurangan nutrien seperti vitamin C, B kompleks, magnesium dan kalsium. Ketika stres, kita akan berpotensi untuk:

·         Mengalami masalah emosi makan, kita akan makan ketika tidak lapar atau makan makanan yang tidak berkhasiat.
·         Melangkau waktu makan utama terutama sarapan dan akan berasa lapar yang keterlaluan pada waktu makan tengah hari serta mengambil makanan yang tidak berkhasiat.
·         Mengambil makanan mengandungi tinggi lemak, garam dan gula.
·         Mengambil snek yang tidak sihat seperti makanan ringan.
·         Mengambil makanan segera.


Jadi,  diet yang seimbang membekalkan nutrien dan tenaga yang diperlukan badan bagi membantu dalam menangani stres. Kepelbagaian dan diet seimbang dapat memastikan badan kita mendapat semua nutrien yang diperlukan.

Piramid makanan
Makan dan gaya hidup sihat elak stress
·         Tabiat diet yang tetap
Pengambilan makanan yang sedikit tetapi kerap digalakkan, jaga kepentingan tiga waktu makan utama iaitu sarapan,  tengah hari dan  malam. Pemakanan sihat bermula dengan sarapan berkhasiay.
·         Diet seimbang
Pengambilan diet yang seimbang dan pelbagai berdasarkan piramid makanan.
·         Kurangkan pengambilan kafein
Pengambilan kafein seperti kopi dan teh tidak melebihi 2 cawan sehari. Pengambilan kafein yang banyak meningkatkan stres serta mengurangkan tumpuan dan keberkesanan dalam kerja juga mengganggu kualiti tidur. Banyak minum air mineral atau air kosong.
·         Kurangkan pengambilan garam
Pengambilan garam secara berlebihan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Kurangkan pengambilan makanan tinggi kandungan garam seperti makanan segera, serbuk perasa, makanan dalam tin, ikan masin, telur masin dan jeruk.
·         Kurangkan gula
Pengambilan gula yang tinggi boleh mengurangkan kapasiti sistem imun dalam pengurusan stres. Selain meningkatkan kadar gula dalam darah yang boleh menyebabkan diabetes dan masalah kegemukan.
·         Berhenti minum minuman keras
Berhenti daripada minum minuman keras agar keseimbangan badan dapat dikekalkan dan menghindari stres.
·         Keperluan vitamin dan mineral yang mencukupi
Pengambilan vitamin dan mineral yang mencukupi dapat meningkatkan keseimbangan badan dan menghindarkan stress. Sumber makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral adalah buah-buahan dan sayur-sayuran.
·         Kekalkan berat badan
Kalan berat badan yang ideal dan melakukan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 3 kali seminggu selama 30 minit mampu memberikan ketenangan di samping badan menjadi lebih aktif.
·         Hentikan tabiat merokok
Nikotin yang terdapat di dalam tembakau memberikan rasa ketenangan pada jangka masa pendek tetapi toksin di dalam nikotin akan meningkatkan degupan jantung dan stress.

No comments: