.

Saturday, December 14, 2013

Ikhlas...?


Aku ikhlas tolong engkau, tak payahlah nak segan-segan!”

Ini bantuan ikhlas saya kepada mangsa banjir, kasihan melihat nasib mereka yang ditimpa musibah. Saya berharap, lebih ramai lagi masyarakat yang ikhlas membantu tanpa mengira bangsa dan agama.

Ini sumbangan ikhlas kami kepada semua mangsa yang terbabit dalam kebakaran itu. Dengan bantuan ini, diharap dapat meringankan beban mereka.

                                                                       ***

Baiklah, kita semua tentu pernah atau biasa dengar barisan dialog di atas? Kalau tanya aku, memang sangat dan terlalu biasa. Dalam perbualan dengan teman, sidang media atau tv. Dialog seperti di atas memang popular.

Jujur kata, aku tidak mempersoalkan KEIKHLASAN yang diwarwarkan itu. Namun, secara peribadi aku kurang gemar apabila ia diguna pakai. Kenapa? Biar quote di bawah menjawabnya.

Ini penegasan aku untuk menjawab persoalan, mengapa aku kurang gemar apabila perkataan 'Ikhlas' tu diguna pakai.
IKHLAS itu seperti surah Al-Ikhlas, yang tiada perkataan IKHLAS di dalamnya. Selagi kata IKHLAS masih terucap, itu bererti belum IKHLAS. IKHLAS tidak kelihatan, apatah lagi terlihat pada pasangan 'zahirnya'. Namun, berasa menusuk dan meresap ke dalam hati. Orang yang Ikhlas, sentiasa berbuat sesuatu tanpa pernah menyebut KEIKHLASANNYA.


No comments: