.

Tuesday, December 3, 2013

Tulis dengan hati, bukan emosi...


Semalam, seorang teman di facebook menghantar pesanan menerusi inbox. Isinya ringkas, tapi cukup membuat otak aku yang sedang dilanda ‘mental block’ – seketika saat itu-bekerja keras. Isi pesanannya begini;-

“Knp ko sibuk nak jadi blogger jugak??? Tak cukup ke menulis dalam majalah ko tu? Bagilah org lain peluang menulis dan diberi perhatian jugak, semua ko nak bolot knp? Ak (mungkin dia merujuk pada ‘Aku’- bahasa singkatan yang cukup menyebalkan saya…!!!) ni, dah la tak ada peluang kerja kat majalah macam ko dapat jadi blogger pun dah cukup seronok. Aku nasihatkan ko, berhentilah jadi blogger. Jgn tamak sgt, semua benda ko nak balun sorang. Mentang2 ko byk nk tulis dalam blog ko, pasal artis la, ahli politik la, barang free yang best la. So, ko ingat ko hebatla. Kalau ko dah hebat, tak payah jd blogger!!!”

Eh! Dah kenapa agaknya si teman seorang ni sampai tahap meroyan? Kenapa marah sangat kat aku? Hmmm… jujur kata, aku tak’lah begitu mengenalinya. Hanya sebagai ‘teman facebook’ saja. Dia jarang sangat komen apa-apa di ruang status atau like gambar yang aku post. Senang cakap, kami sangat jarang berkomunikasi dan aku tak sangka dia salah seorang silence readers blog ni.

Hurmmm, kepada teman facebook aku tu, tak perlulah emosional sangat. Tak perlu marah-marah, kalau rasa tak suka cakap baik-baik. Seperkara lagi, kenapa rasa nak marah aku jadi blogger? Bagi aku, menulis di majalah dan blog sangat berbeza. Tak semua yang aku nak cerita boleh ditulis di dalam majalah.

Lagipun, aku hanya penulis bergaji di majalah itu. Dalam erti kata lain, itu bukan majalah aku. Jadi, aku tak boleh suka hati menulis apa yang aku nak tulis. Hasil tulisan aku terikat dengan etika penulisan sebagai seorang wartawan/penulis. Manakala di dalam blog pula, aku bebas bercerita tetapi pada masa sama masih mengamalkan etika sebagai wartawan/penulis. Dalam erti kata lain, menulis dengan fakta dan sumber sahih. Kalau aku ada kutip daripada mana-mana sumber, aku akan kreditkan dan tag di bahagian sharing dan informasi.

(…tetapi aku tak setuju kalau ada yang kata blog ni macam diari, sebab bagi aku diari ni bersifat peribadi. Hanya kita saja yang boleh menulis dan membacanya, tidak untuk bacaan umum.)

Jadi, pendek cerita pada zaman moden dan canggih IT ini, aku pikir siapa juga boleh menjadi penulis dan ada blog sendiri (bukan kena bayar pun, bayar bil Internet je). Tetapi cara menulis kena betul. Oh ya, aku pernah kena tegur dek silence reader berusia 16 tahun kerana menulis di sini menggunakan bahasa diri, ‘Aku’ (kadangkala aku senang juga mengguna bahasa diri, ‘Gua’, memang sudah berzaman-zaman begitu, payah pula nak mengubahnya) ketika menulis.

Nyata, pembaca muda itu tidak senang dengan gaya penulisan aku. Katanya, bunyi kasar dan untuk sesetengah penulisan aku (di dalam blog) macam tak sesuai. Alasannya lagi, aku ni penulis profesional (maksudnya mungkin kerana aku memilih menulis sebagai kerjaya) dan penulis/menulis untuk majalah yang dikenali ramai (termasuk ibu dan kakaknya).

Selepas beberapa hari memikirkan pandangan peribadinya, aku memang ada terfikir nak ubah bahasa diri, daripada ‘Aku’ kepada ‘Saya’, bagi aku, pandangan pembaca blog perlu diambil kira. Mereka membaca apa yang kita tulis dan aku sangat berbesar hati serta menghargainya.

Sayangnya, aku rasa terikat apabila kali pertama menulis menggunakan bahasa diri 'Saya' (kalau di dalam majalah lain la, memang automatik bertukar hahahaha). Rasa kekok dan serba tak kena, rasa perkara yang aku nak sampaikan bunyi skema dan tak best. Macam mana? Nanti la aku fikirkan.
 
Oklah, panjang pulak aku melalut ye. Apa-apa pun, aku harap mesej kepada teman facebook itu sampailah ya. Kalau awak rasa boleh menulis, silakan. Jangan takut dengan bayang-bayang orang lain. Cipta kebolehan diri sendiri tanpa dipengaruhi orang lain. Tulis dengan hati, pengetahuan dan sumber yang tepat. Bukan untuk popular.

No comments: