.

Thursday, December 12, 2013

Ustaz Mu Tunggu Aku Datang, tepati ramalan...

Shahrol, Ustaz Azhar Idrus dan Ajak
Bukanlah nak berlagak, tetapi nak juga beritahu bahawasanya filem 'Ustaz Mu Tunggu Aku Datang' memang menepati ramalan awal aku. Ok, sebelum tu sorry sebab ambil masa lama untuk buat review. Tak cukup masa, sibuk dengan assignment, kerja-kerja memproses bahan (artikel), nak membaking dan macam-macam hal. Hari ni, aku curi sikit masa untuk buat review ringkas (dari sudut pemahaman peribadi aku).

Filem 'Ustaz Mu Tunggu Aku Datang' memang banyak diperkatakan kerana di dalamnya terbabit sama ilmuan agama tersohor, Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menjadi fenomena luar biasa di kalangan masyarakat khususnya yang dahagakan ilmu agama dengan penyampaian secara santai.

Apabila UAI disebut bakal terbabit di dalam filem ini, maka banyak sekali komen-komen negatif yang 'mengutuk' pembabitannya. Antaranya berpendapatan, UAI 'gila glamor'. Bakal 'dihnyut' populariti, akhirnya UAI 'masuk lubang maksiat' dan pelbagai lagi tohmahan berbisa. Begitu mudah masyarakat berprasangka, padahal filem belum pun ditayangkan. Namun, seperti biasanya UAI sangat santai menangani semua itu. Sangat cool, dengan senyum tetap menguntum.

Alhamdulillah, empat hari tayangan filem ini berjaya mengutip jualan memberangsangkan (dengar kata 1.5 juta) dan tiada kedengaran komen negatif mengenai kemunculan UAI di dalam filem itu. Pelik? Tetapi aku tahu kenapa! Sebabnya, komen-komen negatif yang tersebar sebelum filem ini ditayangkan nyata meleset!

Mana tidaknya, seperti yang aku jangkakan...UAI hanya 'gula-gula' dalam filem ini. Beliau disebut-sebut dari awal penceritaan, namun muncul hanya di penghujung cerita. Bijak pengarahnya 'memperguna aura' luar biasa yang dimiliki ilmuan agama yang menjadi perhatian masyarakat termasuk generasi muda hari ini. Hebat UAI kita ni (oh, aku tak malu nak mengatakan bahawasanya aku adalah peminat setia ceramah UAI. Banyak sekali ilmu yang aku dapat, terima kasih UAI).

Penceritaan menarik, santai tetapi sarat mesej berguna.
Dari segi susunan plot, bagi aku, filem menarik dan kemas. Sebagai pelakon baru, kualiti lakonan Ajak Shiro dan Shahrol Shiro harus dipuji. Lontaran emosi dan dialognya bersahaja, pendek kata tak kekok di mata juga di telinga. Sementara UAI tampil sebagai dirinya sendiri, tetap sempoi, sinis dan berkarisma. Memang tak hairan kenapa auranya mudah diterima generasi muda seperti dalam watak Dadu dan Muiz. 


UAI, tokoh ilmuan agama yang menjadi perhatian masyarakat termasuk generasi muda.
Secara peribadinya, saya suka dengan hasil pengarah Pierre Andre kali ini. Dia bijak 'memanipulasi' populariti dan aura positif yang dimiliki UAI, manakala Ajak-Shahrol daripada Kumpulan Shiro mewakili masyarakat muda hari ini. Misi Pierre untuk memberi mesej kepada anak mengenai kepentingan solat dalam hidup, mudah diterima kerana penyampainya 'telus' dan tidak 'berat'. 

Memetik dialog UAI mengenai mengapa kita (manusia) perlu (kena) sembahyang, "Kita kena sembahyang? Kita ni hamba Allah. Allah yang jadikan kita. Dulu kita tak ada, Allah jadikan kita, Bukan jadi saja, Dia beri semuanya. Mata boleh tengok, telinga boleh dengar. Kaki boleh jalan, beri rezeki lagi. Semua beri, udara ni kita bernafas hak Dia. Jadi, tanda kita membalas budi diwajibkan ke atas kita lima kali sehari saja. Satu kali, lima minit saja untuk menguji kita adakah kita ini manusia yang bersyukur. Tanda merendah diri, membalas budi kepada Allah. Itu saja. Kenapa kita tak boleh sembahyang?  

No comments: