.

Saturday, November 30, 2013

Hikmah putus cinta…


Apabila putus cinta, tak jadi kahwin atau putus di tengah jalan (senang cakap, berpisah). Kita biasa dengar ungkapan ni. "Dah tak ada jodoh..."

Sebenarnya, lebih daripada itu. Ada banyak punca, antaranya sebagai pengajaran daripada Allah kepada hambaNya.

Sedar atau tidak, orang yang bercinta atau sedang berkasih sayang. Tiba sampai pada satu tahap, dia berasa atau salah seorang rasa (mungkin juga kedua-duanya), "Dia ‘lah segalanya untukku", "Aku hanya sayang dia seorang", "Rinduku miliknya", "Dia ‘lah satu, tiada dua", "Hanya dia" dan lain-lain.

Maka apabila sampai ke tahap ni, mereka sebenarnya (tanpa sedar atau mungkin sedar) telah membuat satu kesilapan besar iaitu MELEBIHKAN seseorang yang tak patut dilebihkan. Dengan kata lain, mencintai seseorang melebihi cintanya kepada Allah.

Kepada Allah pun tak pernah diluahkan rasa sayang dan cinta, tapi kepada manusia dia beri segalanya…jiwa dan raganya! Lalu, Allah hentikan hubungan itu. Maka terputuslah di tengah jalan.

Tak kiralah putus sebab kerana apa, sebab orag ketiga, orang keempat, orang kelima. Atau salah faham, mak ayah tak restu, harta, sikap, tak sefahaman. Semua itu hanya menjadi asbab...sebab musabab.

Padahal, yang mengawal hati, menentu jodoh, menjadikan hubungan itu kekal atau celaru, semua kuasa Allah SWT.

Selepas hubungan itu tak kesampaian, kepada siapa kita nak tuju? Ya, Allah juga menjadi tempat mengadu. Lalu terpacullah dari bibir, tertaiplah di statusmu, di blogmu, di tweeter, di nukilanmu, "Cukuplah Allah bagiku

Selama ni kita cabar Allah dengan melebihkan manusia daripadaNya. Lalu Dia seru saja mengikut iradat-Nya, "Kun Fa yakun"….Putuslah…Berakhirlah…"Kembali sujud padaKu"

Sekarang selepas tiada jodoh, siapa yang kau lebih perlukan? Barulah tersedar, "Aku perlukan Allah", "Aku sayang Allah". Barulah kepada Allah tempat mengadu dan bermohon segalanya.

Jadi, jangan sekali-kali mencabar Allah! Dengan sengaja atau tanpa sengaja. Hanya kepadaNYA kita berserah.

Friday, November 29, 2013

Tiz Zaqyah prihatin kanser serviks...

Duta produk MAY, Tiz Zaqyah.
Ni, nak buat kempen khidmat masyarakat sikit. Siapa peminat setia Tiz Zaqyah?

Kalau nak tahu, artis popular juga duta produk MAY, Tiz Zaqyah memberikan sokongan penuh kepada kempen kesedaran kanser servik anjuran MAY dan Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia (NCSM) dengan kerjasama  pasar raya Giant yang diadakan pagi tadi.

Pelakon yang terkenal menerusi drama bersiri, Nur Kasih ini pada majlis pelancaran kempen 'May Cares For You 2' di ruang legar pasar raya Giant USJ1, Subang Jaya, turut melahirkan perasaan teruja untuk bertemu peminatnya di samping menekankan kepentingan pengesanan dan pencegahan awal kanser serviks.

"Saya gembira dapat menjadi sebahagian daripada kempen ini, sekali gus membantu mendidik wanita mengenai penyakit ini dan pentingnya pengesanan awal serta pencegahan yang boleh membantu menyelamatkan nyawa mereka. Kempen ini bersempena bulan kesedaran kanser servik pada Januari 2014," kata Tiz Zaqyah pada majlis pelancaran kempen 'May Cares For You 2'.

Sementara itu, sebagai rakan kempen, Giant menyumbang 5% daripada hasil jualan produk May yang dijual di semua cawangan Giant bermula 27 November 2013 hingga 31 Januari 2014 kepada NCSM.

Sebagai masyarakat prihatin, anda juga boleh menunjukkan tanda sokongan  dengan menulis ikrar pada dinding aplikasi ‘May Cares For You’ di laman www.facebook.com/may.shower.range.

Presiden NCSM, Dr Saunthari Somasundaram.







Apakah kanser serviks? 
  • Kanser pangkal rahim.
    • Servik adalah bahagian pangkal atau bawah rahim yang bersambung dengan vagina.
  • Penyakit dimana sel-sel di servik membiak dengan luarbiasa.
  • Ia boleh terbahagi kepada :
    • Peringkat awal
      • Berlaku di sekitar servik
    • Peringkat lewat
      • Merebak ke tisu-tisu berhampiran atau organ tubuh yang lain / 'malignant'
      • seperti paru-paru melalui sistem aliran darah
  • Merupakan kanser kedua terbanyak dikalangan wanita selepas kanser payudara.
  • Di Malaysia, senario yang sama berlaku dan terdapat peningkatan kes sejak kebelakangan ini.
  • Dianggarkan lebih kurang 18 orang wanita dari setiap 100,000 penduduk mengidap kanser ini.
  • 7.9% (2,000 - 3,000 kes setiap tahun) dari semua kes kanser yang dimasukkan ke hospital kerajaan adalah terdiri dari kanser servik.
  • 10.5% dari kematian wanita yang mengidap kanser di hospital kerajaan adalah disebabkan oleh kanser servik.
Apakah penyebab kanser pangkal rahim?
Penyebab sebenar tidak diketahui tetapi terdapat beberapa faktor risiko yang mungkin boleh dikaitkan dengan penyakit ini. Jika seseorang wanita mempunyai salah satu dari faktor berikut, mereka adalah golongan yang berisiko tinggi:
  • Memulakan perhubungan seksual pada usia terlalu muda.
  • Mempunyai pasangan seks berbilang
  • Mengandung lebih dari 5
  • Jangkitan kuman melalui hubungan seksual seperti 'HPV' (Human Papilloma Virus/wart virus)
  • Kurang jagaan kebersihan anggota sulit
  • Merokok (Kajian mendapati merokok boleh membuatkan sistem imun tubuh badan lebih terdedah kepada jangkitan virus dan penyakit berkaitan dengannya).
  • Kurang daya tahan melawan penyakit, disebabkan oleh jangkitan atau penyakit tertentu.
Tanda dan gejala kanser pangkal rahim?
Sila rujuk kepada doktor sekiranya anda mengalami salah satu daripada gejala berikut:
  • Perdarahan yang luarbiasa dari vagina (bukan haid)
  • Perdarahan yang banyak
  • Perdarahan yang berpanjangan
  • Perdarahan di antara haid
  • Sakit
  • Kehadiran darah beku
    • Perdarahan dari vagina selepas hubungan seksual
    • Sakit semasa hubungan seksual
    • Perdarahan dari vagina selepas putus haid
    • Keluar cecair yang luarbiasa dari vagina
  • Berbau
  • Bercampur darah
Bolehkah kanser pangkal rahim dikesan?
Ya, boleh. Kanser servik mengambil masa yang lama untuk terjadi - lebih kurang 10 - 15 tahun.
  • Ia memakan masa berbulan atau bertahun untuk seseorang itu diserang kanser.
    • Serangan kanser biasanya berlaku dikalangan wanita yang berumur diantara 40 - 60 tahun.
  • Sebelum sel kanser servik dikesan, tisu-tisu di servik mula berubah dimana sel-sel luarbiasa mula dikesan (dikenali sebagai 'dysplasia')
  • Sel-sel luarbiasa ini boleh dikesan melalui ujian pap smear
Apakah ujian yang mengesahkannya?
Sekiranya keputusan ujian pap smear anda positif, doktor akan meneruskan dengan kaedah colposcopy.
Sekiranya keputusan ini menunjukkan adanya "invasif" kanser, ujian seterusnya akan dijalankan :
  • Full blood count
  • Liver function test
  • Renal profile
Nota : Buat masa ini tiada ujian darah 'Tumor Markers' untuk mengesan kanser servik.
Apakah rawatan yang disediakan?
Doktor akan memberi kaunseling kepada anda mengenai rawatan pilihan yang bersesuaian.
Biasanya, terdapat 3 jenis rawatan :
  • Pembedahan
  • Radioterapi
  • Kemoterapi
Keputusan rawatan bergantung kepada jenis sel kanser yang dikesan.
Bagaimana untuk mencegah kanser pangkal rahim?
  • Mencegah lebih baik dari merawat.
  • Amalkan cara hidup yang sihat.
  • Setia pada pasangan anda.
  • Lakukan pap smear setiap 3 tahun.
  • Jumpa anggota kesihatan dan lakukan ujian pap smear, jika masih belum dilakukan lagi.
 * Sumber: myservik.gov.my

Kempen kesedaran kanser serviks bersama May & Tiz Zaqyah:





Thursday, November 28, 2013

Ustaz, Mung Tunggu Aku Datang...

Hari ni siapa nak 'dating' dengan Ustaz Azhar Idrus (UAI), angkat tangan. Hehehe...aku tak malu nak cakap, hari ni aku sangat teruja nak menonton 'lakonan' pendakwah terkenal ini menerusi filem sulungnya, Ustaz, Mu (Mung) Tunggu Aku Datang, arahan Pierre atau nama sebenarnya, Mohd Pierre Andre Nazrul Andre  dan diterbitkan MIG Production (MIG).

"Alah, UAI berlakon pulak...tak lama lagi 'hanyut' ke laut la. Biasalah dah jadi artis!" Begitu respon beberapa teman juga komen yang aku baca di facebook berkenaan pembabitan UAI dalam filem ini. Biasalah, mentaliti kebanyakan kita memang begitu 'kan. Mudah sangat judgmental.

Apa-apa pun bagi aku, tidak adil kita menjatuh hukum selagi kita tak tengok filemnya. Walaupun pada fikiran aku boleh agak bagaimana 'lakonan' UAI 'difilem' 'kan, namun sebaiknya aku tonton sendiri kemudian baru komen (takut juga fikiran aku itu tersalah, maklumlah aku orang biasa-biasa je...nak menilai orang bukan boleh main pukul rata saja 'kan.)

Oklah, untuk itu aku simpan lebihan penceritaan mengenai UAI dan filemnya selepas menonton Ustaz, Mu (Mung) Tunggu Aku Datang nanti ya. Buat sementara ini, kita baca sinopsis dan tonton trailernya dulu.


video

Filem ini mengisahkan Dadu, seorang pemuda yang hanyut tanpa tujuan dari hari ke sehari. Dia seringkali dipecat dari kerja dan tidak pernah serius dengan segala yang dilakukannya. Dadu tinggal bersama Muiz yang turut bergantung kepada Dadu untuk hidup.

Kedua-dua mereka tidak taat pada agama sehinggalah sepupu Dadu, Hamzah datang tinggal bersama. Hamzah kini adalah seorang yang taat pada agama dan sering pergi ke masjid untuk bersembahyang dan mendengar ceramah agama. Terkejut dengan perubahan diri Hamzah, Dadu dan Muiz berazam untuk mengubah diri mereka, tetapi untuk kembali ke jalan yang lurus bukanlah sesuatu yang mudah.

Wednesday, November 27, 2013

Johan As'ari pilih Lana Nordin...

Serius dan jujur kata, aku terkejut tatkala membaca berita di bawah. Dan serentak dengan itu datang bisikan halus dalam hati aku, "Jangan persoalkan jodoh orang".

Ya, benarlah kata orang bijak pandai, jangan sekali-kali kita 'berandai-andai', "berkalau-kalau" kerana semua itu kerja syaitan. Janganlah kita mempertikai apatah lagi mempersoalkan ketentuan Allah, kerana sesungguhnya jodoh, pertemuan, ajal dan maut itu RAHSIA Allah, Dia Yang Maha Mengetahui segalanya. Kita? Cukuplah dengan bersangka baik kepadaNya, kerana bukan selayaknya kita untuk mempertikaikan semua itu.

"Perasaan saya cukup kuat bagai ada suis yang mendorong saya merapatinya. Kami berborak panjang pada majlis itu. Selepas bertukar nombor, kami keluar makan tiga hari berturut-turut sebelum saya tekad membuka mulut mahu menyuntingnya."

Akhirnya Johan As'ari pilih Lana Nordin
SETELAH beberapa waktu namanya dikaitkan bercinta dengan penyanyi popular, Shila Amzah, akhirnya pelakon, Johan As’ari dikhabarkan sudah melamar pelakon seksi, Lana Nordin untuk menjadi suri hidupnya.

Berita itu sudah tentu mengejutkan ramai pihak termasuk peminat-peminatnya bahkan mungkin ada yang menyifatkan ia hanya sebahagian promosi filem atau drama.

Berkata kepada Berita Harian, Johan melamar Lana selepas tiga hari berjumpa. Johan turut mengakui mengalami cinta pandang pertama apabila bertemu Lana ketika menjayakan sebuah program, bulan lalu. Tiga hari kemudian, Johan nekad melamar Lana untuk dijadikan isteri.

“Jodoh pertemuan, ajal maut adalah ketentuan-NYA. Kita tidak tahu bila ia datang. Perasaan saya cukup kuat bagai ada suis yang mendorong saya merapatinya. Kami berborak panjang pada majlis itu. Selepas bertukar nombor, kami keluar makan tiga hari berturut-turut sebelum saya tekad membuka mulut mahu menyuntingnya,” katanya.

Akui tempoh tiga hari itu terlalu awal, Johan yakin cinta bakal disemai selepas berkahwin. Pelakon filem Paku itu juga akui sudah bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami dan memimpin keluarga.

“Ketika melamarnya, Lana beritahu dia mahu mencari lelaki yang boleh membimbingnya menjaid insan lebih baik. Kalau ikutkan, kami tidak mahu menangguhkan perkara baik dan mahu bertunang sempena tarikh pertemuan. Cuma tempohnya terlalu dekat, mungkin lebih sesuai awal tahun depan supaya persiapan dapat dilakukan tanpa tergesa-gesa,” katanya yang enggan berkongsi tarikh pernikahan.

Sejak bercinta, Johan memberitahu bahawa Lana sudah mengelak memakai skirt pendek.

“Saya nampak ketulusan hatinya, walaupun terkejut saya sebak apabila dia menyatakan alasan mahu menjadikan saya isteri. Doa saya dimakbulkan apabila dipertemukan dengan Johan. Ketika dia meluahkan perasaan, saya hanya minta dia bertemu terus dengan keluarga andai benar-benar serius,” katanya.

Ketika nama Shila Amzah dibangkitkan, Johan berkata sudah menjelaskan bahawa keakraban mereka sebatas abang dan adik. Kata Johan, hubungannya dengan Lana sudah dimaklumkan kepada ibu Shila dan mereka merestuinya. (Sumber berita: Sinar Harian/Berita Harian)

Tuesday, November 26, 2013

Kenapa kita judgmental...

Kita adalah apa yang kita fikirkan…setuju? Ok, aku sebenarnya nak ‘sembang-sembang’ sikit mengenai sikap segelintir individu yang mudah dan suka sangat membelek-belek, menghitung-hitung, mengheboh-heboh dan merendah-rendahkan kekurangan, kelemahan, kesilapan serta ‘ketidakhebatan’ orang lain – di mata dia – dengan sebab berasa diri lebih hebat (barangkali begitu).

Malam semalam, aku makan di restoran berdekatan rumah. Badan penat, memang tak ada mood nak main masak-masak. Aku sengaja ambil kedudukan di luar premis, open air konsepnya hehehe. Ramai juga yang lebih suka makan di luar berbanding di dalam restoran, jadi ada ‘kawan’ (sebab aku makan sorang-sorang).

Sedang menunggu makanan yang dipesan sampai, macam biasa aku ralit melayan facebook dan instagram menerusi iphone (nak juga sebut ye hehehehe). Dalam leka, telinga aku yang tak berapa nak capang ni tertangkap sekumpulan wanita sedang rancak bergosip. Aku gigih mencari arah mana bunyi itu datang, rupa-rupanya hanya di sebelah aku, patutlah senang menangkap je hahaha. Apa lagi, buat jahatlah…


Si baju kurung merah: Alah, laki dia tu askar je.
Si baju biru bercelana jeans : Oh ye ke, tapi aku tengok macam selalu berduit aje.
Si baju blous putih bercelana hitam polos: Rugi kahwin, asyik kena tinggal aje.

Si baju kurung merah: Cuba tengok baju dia, hari-hari p office begitu itu-itu jugak. Mana ada baju baru, biasalah bini askar ‘kan!
Si baju blous putih bercelana hitam polos: Haah, dia baya-baya kita juga tapi nampak macam makcik-makcik aje. Kalau aku, setakat askar baik tak payah berlaki!
Si baju kurung merah: Hari-hari bawak bekal, busuk satu office!
Si baju biru bercelana jeans: Rumah dia mesti jenis biasa-biasa je ‘kan?
Si baju blous putih bercelana hitam polos: Haruslah! Askar mampu ke beli kondo…villa bagai?

Si baju kurung merah: Eh, korang perasan tak Hasli sekarang ni pagi-pagi masuk surau. Apa dia buat?
Si baju blous putih bercelana hitam polos: Alah, mengular ‘lah tu! Dia ‘kan ada buat bisness cupcakes kat rumah, tak cukup tidur datang office mengular kat surau!
Si baju biru bercelana jeans: Sedap ke kek dia? Eee…mana aci macam tu, makan gaji buta!
Si baju blous putih bercelana hitam polos: Tengoklah dalam facebook dia, asyik post gambar kek.

Huh (sebenarnya banyak lagi yang mereka bebelkan, macam-macam nama keluar juga cerita itu dan ini), tapi macam ‘penat’ pulak nak taip semua di sini. Aku cuma memetik sebahagian daripada isi perbualan mereka yang membuat aku sangat letih dengan sikap segelintir ‘kita’ apabila berkumpul atau berkisah mengenai orang lain.

Mengapa mereka hanya ‘nampak’ yang kurang, lemah, salah dan buruk saja. Misalnya, apa masalah ‘si temannya’ bersuami askar? Kenapa pula jadi kes kalau pun hari-hari ‘si teman’ bawa bekal? Kalau ye pun ‘si teman’ selalu ‘hilang’ ke surau, kenapa cepat sangat fikir orang itu pergi mengular? Kenapa mereka tak terfikir mungkin ‘si teman’ buat solat Dhuha ke?

Faham tak maksud aku? Jadi, setuju tak apabila aku kata kita memang apa yang kita fikirkan?

Adakah ini juga menjadi 'pakaian' anda?
 …pernah dengar ini, “Walk a mile in my shoes, see what I see. Hear what I hear. Feel what I feel, then maybe you’ll understand why I do what I do, ‘till then don’t judge me.” So, sebaiknya, never assume anything. Be curious not judgmental, sebab judging a person does not define who they are. It defines who you are!



Monday, November 25, 2013

Will you marry me...?


There was a blind girl who hated herself just because she was blind.
She hated everyone, except her loving boyfriend.
He was always there for her. 
She said that if she could only see the world, 
she would marry her boyfriend.

One day, someone donated a pair of eyes to her and then she could see everything, 
including her boyfriend. 
Her boyfriend asked her, "now that you can see the world, will you marry me?"

The girl was shocked when she saw that her boyfriend was blind too, 
and refused to marry him. Her boyfriend walked away in tears, 
and later wrote a letter to her saying:

"Just take care of my eyes dear."

video
Love story...so sad

*p/s: ...penangan cinta itu memang luar biasa, bukan! Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Sunday, November 24, 2013

Siapa kata, ‘budak pondok’ tak boleh berjaya…?


Beliau, hanya berlatar belakang sekolah pondok, tetapi kini beliau dilantik menjadi Felo KFAS, pensyarah Pengajian Islam di Pusat Pengajian Islam Oxford, United Kingdom, juga felo pensyarah di Kolej Worcester, Oxford.

Berasal dari Batu Gajah,Perak, beliau anak Melayu pertama yang berjaya menjadi salah seorang tenaga pensyarah di universiti paling berprestij di dunia. Hasil tesis yang begitu menggagumkan, malah diletakkan dalam kumpulan pertama dipanggil sebagai karpus Madnun, dipersembahkan kepada teologis islam termasyur,Imam Ghazali.

Menerima Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama dalam bidang Falsafah Skolastik dan Sejarah Sains dari Universiti Queen Belfast. Pakar dalam bidang teologi Islam, falsafah dan sains.

Disenarai pendek dalam Anugerah Muslim UK Tahunan, atas kecemerlangannya menyumbang ilmu pendidikan Islam pada tahun 2009. Tahun 2010, dilantik sebagai Ahli Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak, Malaysia. Wow… hebat, bukan!

Siapa gerangan orang yang saya maksudkan ini? Hmmm…anda kenal nama ini Dato' Dr Afifi al-Akiti (juga dikenali sebagai Sheikh Afifi)?  Ya, beliau ialah seorang intelektual agama dengan pencapaian yang sangat menakjubkan.

Info Dato' Dr Afifi al-Akiti:
Nama: Muhammad Afifi Al-Akiti
Tempat lahir: Batu Gajah,Perak
Agama: Islam
Bangsa:Melayu
Pendidikan:
  • Mendapat pendidikan awal di beberapa sekolah di Selangor
  • Menyambung pengajian di sekolah pondok Indonesia, Maghibi dan Syria
  • Melanjutkan pendidikan di Universiti Queen Belfast
  • Meneruskan pengajian di peringkat sarjana dan doktor falsafah di Universiti Oxford
Pencapaian:
  • Dianugerahkan penuntut terbaik 2001 di Universiti Queen
  • Dilantik sebagai Imam di Masjid Ireland
  • Tersenarai pendek  dalam anugerah Muslim UK tahunan atas sumbangan besarnya dalam ilmu pendidikan Islam.
  • Dilantik menjadi pensyarah di Universiti Oxford pada usia 34 tahun.
  • Tahun 2010,beliau dilantik sebagai Ahli Dewan Penasihat Agama Islam negeri Perak, pengistiharannya disempurnakan Raja Muda Perak,Raja Nazrin Shah.
Ketika dilantik sebagai Ahli Dewan Penasihat Agama Islam negeri Perak
Dato' Dr Afifi al-Akiti adalah hasil acuan daripada pelbagai ulama hingga berjaya memberi sumbangan besar kepada dunia hari ini khususnya Islam. Beliau menerima ijazah kelas pertama dalam bidang Falsafah Skolastik dan Sejarah Sains. Sejak itu, beliau mendapat pelbagai anugerah biasiswa untuk melanjutan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

Ketika menuntut di Universiti Oxford, beliau mendapat ijazah kedoktoran falsafah dalam bidang falsafah Arab Pertengahah(Medieval) sebagai seorang cendekiawan Clarendo pada tahun 2008

Kepetahannya bercakap dalam pelbagai bahasa menjadi kelebihan kepadanya untuk berkomunikasi. Antara bahasa yang dikuasainya dengan baik, bahasa Latin, Arab, Inggeris, Jerman, Yunani dan Perancis.
Pencapaiannya bukan saja mengagumkan bangsa dan agama, malah negara.
Allahu Akbar! Allah mengurniakan anugerah kepada hambaNya yang berusaha. Allah membimbing perjalanannya hingga menjadi ulama' yang berjasa kepada agama pada usia muda. Kata siapa, ‘budak pondok’ tak boleh berjaya…?

Saturday, November 23, 2013

Bahaya Cafergot untuk 'si migraine'...


Budak kecik ni kawan baik saya apabila migraine
Secara peribadi, sakit kepala memang menyeksakan. Paling pantang, kalau bangun bangun dapat sakit kepala. Bukan sakit ala-ala manja, tapi tahap nak kena hantuk kepala ke dinding.

Sejak bertahun-tahun, aku ‘menderita’ menanggung migraine. Tak boleh silap sikit, ‘berdesup’ datangnya. Serius sangat mengganggu kehidupan terutama urusan kerja saya yang memang tak menentu.
Pernah beberapa kali warded gara-gara migraine melampau
Paling tension, tengah gigih menahan sakit emosi terganggu dengan persekitaran yang tidak bersahabat. Sungguh, kalaulah membunuh tu tak berdosa memang teringin sangat nak bunuh orang time tu hahahaha.

Memandangkan ponstan tidak lagi berfungsi untuk migraine saya dan kebetulan ketika dirawat di Hospital Ampang Puteri, saya diperkenalkan dengan ubat kecil comel bernama Cafergot. Pil berwarna kuning ini memang ‘hebat’ jugalah untuk kepala aku apabila diserang migraine. Pendek kata memang serasi ubat ni dengan tahap kesakitan aku.

Kalau tidak silap perkiraan, ini tahun kedua aku‘bersama’ ubat ini setiap kali migraine teruk. Tapi taklah selalu aku telan, sebab aku tahu apa juga jenis ubat tahan sakit pasti ada kesannya pada tubuh. Jadi, selagi migraine tu saya boleh tahan…boleh layan, saya cuba bertahan. Malangnya, jarang dapat bertahan terutama kalau diserang pada hari bekerja dan kena bekerja. Macam mana nak kerja kalau kepala sakit, kan.

Tadi, ketika membelek-belek wall facebook, aku terbaca tajuk ini ‘Kesan Jangka Panjang Cafergot' distatus fb Dr. Zubaidi. Segera aku menerjah blognya dan dengan debar kencang di dada aku baca teliti tulisannya mengenai ubat ini. Ya Allah…ngerinya rasa selepas membaca. Aku pandang botol berisi Cafergot yang kebetulan ada di atas meja komputer. Hurmmm…!

Bagi manfaat bersama, aku sharekan di sini penerangan Dr. Zubaidi mengenai Cafergot dan kesannya. Semoga membantu. Oh, ya…Uolls boleh melayari blog Dr. Zubaidi untuk mendapat maklumat mengenai kesihatan dan lain-lain. Blognya sangat menarik dan ilmu serta penerangannya mudah difahami.
 Kesan Jangka Panjang Cafergot
"Doktor, saya selalu membeli cafergot di farmasi untuk sakit kepala. Ubat tahan sakit yang lain tidak berkesan untuk saya sebab saya dah cuba bermacam-macam jenis. Agaknya ada tak kesan sampingan mengambil cafergot dalam jangka masa yang lama? Saya sudah menggunakannya selama 6 tahun.”

Saya menerima e-mail itu dengan rasa bantahan. Sudah 6 tahun menggunakan Cafergot, baru tanyakan kesan sampingan. Masa ambil ubat ini dulu tidak ada doktor yang menerangkannya atau selama ini memang dia membelinya dari farmasi tanpa perskripsi? Detik hati saya. Say a menarik nafas panjang. Bersangka baiklah.Tentu lebih baik dia bertanya sekarang daripada terus memakan ubat itu dan menerima kemudharatan.

Dari Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Hindarilah prasangka, kerana prasangka itu berita yang paling bohong. Jangan saling mencari-cari keburukan orang. Jangan saling mengorek rahsia orang dan saling menyaingi. Jangan saling mendengki, jangan saling marah dan jangan saling tak acuh. Tetapi jadilah kamu semua bersaudara sebagai hama-hamba Allah.” (Sahih Muslim)

Insya Allah, saya akan menjawabnya. Semoga Allah mencampakkan keikhlasan dalam diri saya. Cafergot adalah ubat yang sinonim dengan pesakit migraine. Tidak semua sakit kepala disebabkan oleh migraine dan tidak semua sakit kepala akan sembuh dengan memakan Cafergot.

Cafergot hanya sesuai untuk sakit kepala yang disebabkan oleh migraine kerana ia amat berkesan untuk sakit kepala yang dikategorikan sebagai ‘vascular headache’. Oleh itu, Cafergot haruslah dimakan segera apabila pesakit mula merasa ‘lain macam’ akibat /aura/ sakit kepalanya.

Pesakit migraine yang kronik biasanya mudah merasakan keadaan dirinya bakal diserang migraine. Cafergot mengandungi 1 mg ergotamine tartrate, dan 100 mg caffeine. Bahan ergotamine adalah bahan yang utama dalam merawat migraine. Mingraine disebabkan oleh saluran darah di kulit kepala dan dalam otak yang mengembang.

Cafergot berfungsi menyebabkan saluran darah mengecut seterusnya melegakan sakit kepala. Caffeine akan membantu penyerapan ergotamine dengan pantas. Caffeine juga menyebabkan saluran darah mengecut.

Cafergot harus diambil dengan perskripsi doktor. Ini kerana dibimbangi ia akan menyebabkan beberapa kesan sampingan yang membimbangkan. Selalunya kesan sampingan yang teruk berlaku apabila pesakit mengambil dos ubat berlebihan kerana tidak tahan dengan sakit kepala. Mereka mengharapkan dengan mengambil dos yang berlebihan, sakit kepala akan segera sembuh.

Oleh kerana cafergot menyebabkan saluran darah mengecut, pengambilan dosnya yang terlalu tinggi akan menyebabkan rasa sakit dada (/angina pectoris/), degupan jantung yang laju dan peningkatan tekanan darah. Oleh itu bagi pesakit pernah mengalami serangan sakit jantung (heart attack), atau mempunyai penyakit tekanan darah yang tinggi, pengambilan cafergot amat merbahaya.

Cafergot juga boleh menyebabkan rasa loya dan muntah. Dalam buku Pearson NurseDrug Guide 2010 oleh Dr Billie Ann Wilson, Ph.D., dan Dr Margaret Shannon, Ph.D., menulis bahawa 10% dari pesakit yang mengambil Cafergot mengalami kesan ini.

Jika loya dan muntahnya terlalu kuat, haruslah berjumpa doktor untuk diberikan ubat yang melegakan rasa loya dan muntah. Pesakit mungkin mengalami rasa lemah badan dan tidak bertenaga, tetapi ia jarang berlaku. Jika berasa lemah, pesakit harus berbaring selama 2-3 jam, sehingga rasa lemah itu beransur hilang.
Jangan over dos
Pengunaan cafergot yang kerap dan dalam jangkamasa yang lama boleh meyebabkan ‘ergotism syndrome’ iaitu pesakit akan berasa kepenatan yang berpanjangan (chronic fatigue) dan kemurungan. Selain itu pesakit mengalami rasa loya dan muntah, jantung berdebar-debar dan otot-otot kaki dan tangan menjadi sakit. Jika pengambilan ubat cafergot ini berkaitan dengan sakit pada otot kaki dan tangan, ia adalah sestu yang serius.

Fenomena ini dinamakan ‘claudication’. Kesan pengecutan saluran darah oleh ergotamine akan menyebabkan pengaliran darah ke tisu menjadi terjejas. Selain menyebabkan rasa sakit pada otot kaki dan tangan, claudication juga boleh menyebabkan rasa kebas dan boleh menyebabkan gangrene.

Jadi saya menasihatkan pesakit migraine agar berhati-hati dengan pengambilan Cafergot dan segera memberitahu doktor yang merawat jika terdapat gejala-gejala sebegitu.

Friday, November 22, 2013

Masih dibayangi Ahmad Ammar Ahmad Azam...

Sama seperti penulis ini, aku juga masih gagal menahan perasaan daripada berhenti menulis mengenai Ahmad Ammar. Jadi, di ruang ini aku mahu berkongsi apa yang saya baca di wall facebook Abu Akhyar Al-Qudsi

Gambar Ammar daripada facebook Abu Akhyar Al-Qudsi
 Tulisannya begini:
"Ramai sekali yang masih hairan dengan fenomena Ammar. Saat selepas kematiannya sangat luar biasa sehinggalah saat akhir pemakaman jenazahnya. Luar biasa bagi seorang yang berumur 20 tahun, yang belum habis mengenali dunia dan di saat dunia juga tidak mengenalinya.

Kali ini saya menulis mengenai pembentukan Ammar di Madrasah Hayrat Vakfı, kerana kami di Turki sama2 di bawah penjagaan Hayrat. Pelajar Madrasah Hayrat ada trademark tersendiri. Kalian boleh lihat di dalam video, mereka memakai kopiah hijau, dan berserban putih.

Ada dua kunci yang boleh di ambil iktibar untuk kita semua, agar turut disayangi penduduk langit dan bumi, iaitu:
1) Menjaga hubungan dengan Allah
2) Menjaga hubungan dengan manusia.

Pelajar2 Malaysia di Turki di bawah penjagaan Hayrat tidak tinggal di asrama2 kerajaan, walaupun pelajar tersebut mendapat biasiswa kerajaan Turki. Namun ramai juga memilih tinggal di asrama kerajaan atas alasan kebebasan. Kami di Hayrat tinggal di madrasah-madrasah mereka. Oleh itu penjagaan di bawah Hayrat lebih rapi dan sempurna daripada aspek pengisian ruhani, jasmani dan aqli, di samping persediaan akademik di Universiti.


Di Madrasah, kami pelajar Malaysia dan İndonesia lebih disayangi dan dihormati berbanding pelajar dari negara lain, mungkin faktor kelembutan watak ketimuran, dan kami tidak banyak melawan atau memberontak. Ammar lebih disayangi kerana dia yang paling tidak melawan. Seburuk2 perangai orang Arab tetap menghormati Ammar. Pernah ada seorang Arab yang kasar dan kurang disukai, kaki gaduh yang keperibadiannya baru hendak dibentuk oleh Hayrat, satu-satunya orang yg dia senang ialah Ammar. Menakjubkan. Vakif2 drpd Hayrat kalau nak cari pelajar Malaysia pun mereka tetap cari Ammar, dan jarang sekali mencari pelajar2 lain terlebih dahulu.

Di Madrasah, ada rutin-rutin yang tidak didapati di asrama2 kerajaan. Waktu siang semua sibuk di Universiti masing2 dan aktiviti2 lain. Waktu malam akan ada pengajian risalah an-Nur, solat berjamaah, dan rutin2 lain ialah menulis Risalah an-Nur di dalam tulisan Uthmaniah. Antara rutin2 yang baik lagi ialah solat sunat qobliah dan ba'diah sudah seperti menjadi rutin tetap seperti solat fardhu. 


Begitu juga solat2 tahajjud seperti sudah menjadi seperti solat fardu. Di madrasah ini hubungan dengan Allah dititikberatkan lebih daripada segalanya. Alangkah bahagia saat akhir kematian di dalam suasana ini.

Semua ciri2 pembentukan al-Fateh ada di sini, dan Ammar adalah batch pertama yang melalui proses pembentukan ini. Ammar dihantar di sini bukan secara kebetulan tetapi penuh perancangan rapi bagi mempersiapkan dirinya untuk ummat. Namun Allah lebih mengetahui hikmah di sebaliknya.

Terdapat dua watak pada dirinya, iaitu watak al-Fateh dan watak Abu Ayyub. Barangkali Ammarlah Al-Fateh (pembuka) yang akan membuka dan menghidupkan jiwa2 yang lain, dan watak Abu Ayyub sebagai perintis kepada laluan tersebut.

Adindaku Ahmad Ammar .. berbahagialah engkau di sana bersama bidadari Syurga.


Keterangan gambar ditulis Abu Akhyar Al-Qudsi (seperti di dalanm facebooknya): Gambar ini adalah kenangan kami İftar (berbuka puasa) di Istanbul bulan Ramadhan yang lepas. Rupa-rupanya İftar ini ialah iftar terakhir Ammar di bumi Uthmaniah, kerana esok pagi Ammar pulang ke Malaysia bersama dua orang lagi sahabat iaitu Budin dan Ziyad untuk menyambung puasa dan berhari raya di Malaysia. Ammar sudah dua tahun tidak balik dan dua kali raya tidak beraya bersama keluarga. İftar ini juga untuk meraikan dua orang sahabat kami dari Jordan. Malam ini juga malam kesedihan buat saya sebelum melepaskan mereka pergi pulang berhari raya sementara saya tinggal di bumi Uthmaniah berseorangan di bawah penjagaan Hayrat Vakfı dan penjagaan Allah Taala untuk meneruskan perjuangan di bumi Uthmaniah ini di bulan Ramadhan dan Syawal yang lepas.

Sebelum itu saya menemani Ammar ke Panorama untuk membelikan buku untuk abahnya. Di Turki terlampau susah untuk mencari buku di dalam Bahasa İnggeris, tetapi waktu itu hanya tinggal satu di Panorama. Buku terjemahan bertajuk Ottoman History, Misperceptions and Truths. Malam tu lepas İftar, saya dan Ammar ke Beyazid pula untuk beli buku Ottoman Civilization (2 Jilid) juga untuk abahnya. İni sebahagian hadiah kegembiraan untuk abahnya dari bumi Uthmaniah untuk dibawa pulang ke Malaysia.

D hidup Ammar hari ini ialah hari terakhir Ammar berpuasa di bumi Uthmaniah, iftar terakhir di bumi Uthmaniah, dan Tarawikh terakhir di bumi Uthmaniah, tetapi kuasa Allah selepas mati jasadnya bersemadi di bumi Uthmaniah ini buat selama-lamanya berjirankan sahabat Nabi yang mulia Abu Ayyub al-Ansori, dan berjirankan juga dengan para Syuhada dan Solihin.
Berbahagialah di sana wahai adindaku Ahmad Ammar bersama bidadari Syurga yang Allah kurniakan buatmu.

Al-Fatihah buatmu.

Keterangan gambar ditulis Abu Akhyar Al-Qudsi (seperti di dalanm facebooknya): Sungguh, aku amat merindui Istanbul. Bumi yang disebut oleh Rasulullah di dalam hadis baginda, bumi yang bersemadinya jasad Sultan-Sultan Soleh, dan salah satunya Sultan yang disebut oleh Rasulullah sebagai Panglima terbaik yang akan menawan bumi Konstantinopel, dan di bumi itu jugalah bersemadinya ratusan ribu jasad para Syuhada.

Innalillahi Wa Inna ilaihi Raji'un.

Mulai hari ini, kerinduan terhadap bumi ini akan bertambah. Menerima khabar duka dari bumi Uthmaniah, apabila adindaku Ahmad Ammar dijemput menemui Ilahi dalam kemalangan dengan ambulan malam tadi waktu Malaysia. Mati ketika sedang menuntut ilmu, seorang lagi mujahid akan disemadikan di bumi bertuah ini. Adindaku Ahmad Ammar Ahmad Azam, Allah lebih menyanyangimu.

Anak yang taat kepada pasangan Ahmad Azam Ab Rahman dan Puan Nur Azlina. satu-satunya anak lelaki dan anak harapan terbaik kepada kedua2nya.

Pelajar tahun dua Universiti Marmara. Seorang pakar sejarah Uthmaniah dalam pembikinan. Mahir berbahasa Turki moden dan Turki Uthmaniah. Anak yang sengaja dihantar ke Turki sebagai persiapan untuk membentuknya menjadi pemimpin masa depan. Dijaga rapi di bawah penjagaan Hayrat Vakfi dan diberi didikan spiritual sepenuhnya oleh Hayrat Vakfi. Lembut budibicara dan tuturkata, menghormati orang tua. Kebaikan2nya disaksikan oleh banyak orang.

Anak yang cuba dipersiapkan ini dengan segala persiapan akhirnya pergi terlebih dahulu.
Hanya Allah yang mengetahui hikmah segala sesuatu.
Semoga Allah menempatkannya di kalangan orang2 Soleh dan syuhada.

Semoga Allah turut memberi ketabahan kepada keluarganya, dan buat seluruh adik2 pelajar2 Malaysia di Turkiye semoga kalian juga tabah menghadapi berita ini.

Allahummaghfirlahu Warhamhu Wa 'Afihi Wa'fu 'Anhu.
Al-Fatihah untuk al-marhum!!
 

Thursday, November 21, 2013

Mentaliti penonton kita...

Aku sedang membaca tulisan di bawah ini dan saja nak share dengan kalian semua. Mesej yang cuba disampaikan menarik perhatian, semoga bermanfaat.

Tulisan ini aku baca di wall facebook Wardina Safiyyah OfficialPage 
dan Mizan Hashri :



"Sedikit nota tentang siri tv seperti "Love You Mr. Arrogant" & "Playboy Itu Suami Aku" dan Bagaimana drama tv dapat merevolusikan individu.

Kebelakangan ini (atau sebenarnya sejak sekian lama sebab perkataan kebelakangan ini diletak hanya sebagai penyedap, kakakaka!) drama-drama siri melayu berjaya mewujudkan komuniti peminatnya sendiri. Meskipun sebahagian besar plotnya diseragamkan kepada konflik percintaan, peminatnya tetap tidak jemu menagih cerita yang berakarkan emosi berlebihan.

Antagonis mengoda protagonis (unsur seks dan curang). Anak kepada hartawan atau tokoh korprat. Makan di restoran eksklusif. Memandu kereta mewah. Ini semua adalah apa yang yang sering kita lihat dari drama melayu. Seakan tidak mencerminkan pendapatan perkapita negara dan fakta 78.6% pekerja bergaji dibawah RM3000.

Apa yang kita dapat belajar dari semua ini? Ya, ada mesej kesetiaan dan kekeluargaan. Tapi semuanya dihidangkan berlebihan seperti menjadi hamba kepada hubungan barbarik.

Memandangkan premis artikel ini adalah untuk dijelaskan bagaimana drama TV dapat merevolusikan individu ke arah progresif seperti menjadi lebih produktif, maka perbandingan antara drama melayu dan drama dari Amerika perlu dijadikan sampel untuk meneliti lakaran seni yang berbeza dan sumbangannya kepada penonton.

Perbandingan plot dan idea daripada kepelbagaian disiplin. Perhatikan senarai drama popular tempatan dan drama TV dari Amerika ini (dipilih secara rawak tanpa kronologi):

  • Tentang Dhia (cinta/cinta seorang isteri yang suci)
  • Setia Hujung Nyawa (cinta/kahwin segera)
  • Dejavu di Kinabalu (cinta/pertemuan tiba-tiba)
  • Adam & Hawa (cinta/bertemu selepas berpisah)
  • Sehangat Asmara (cinta/pasangan suami/isteri bertemu kembali)
  • Cinta Jannah (cinta/kahwin segera)
  • Sebenarnya Saya Isteri Dia (cinta/kahwin segera)
  • Teduhan Kasih (Cinta/cemburu/kemelut perkahwinan)
  • Love You Mr. Arrogant (cinta/kahwin paksa)
  • Jodoh Itu Milik Kita (cinta/kahwin paksa)
Sementara itu drama TV Amerika pula:
  • House MD (perubatan/socratic method)
  • Breaking Bad (sains/guru kimia bertukar kerjaya menjadi raja dadah)
  • Lie to Me (penyiasatan/applied psychological)
  • Under the Dome (sains fiksyen)
  • Elementary (penyiasatan/deductive reasoning)
  • Hostages (thriller/rancangan membunuh presiden)
  • The Big Bang Theory (sains/komedi sekumpulan saintis)
  • The Walking Dead (ikhtiar hidup/konflik kemanusiaan)
  • Suits (legal/case management strategy)
  • The Mentalist (penyiasatan/social engineering)
Barisan drama melayu popular seperti dijangka majoritinya berkonsepkan tema yang sama, melestarikan emosi. Sementara drama TV Amerika menampilkan ledakan kerjaya dan fokus kepada ikhitar kehidupan dari segi ekonomi dan sosial. Skrip digarap kemas dan secara falsafahnya membuat komentar terhadap kehidupan.

Sementara skrip Melayu seperti biasa terikat dengan emosi, emosi dan emosi.

Penonton drama TV Amerika terdedah kepada berbagai-bagai lapangan ilmu. Input berbentuk cerita mengenai sains, perubatan, psikologi, pemikiran saintifik dan ikhtiar hidup boleh menjadi sumber inspirasi kepada prestasi peribadi sama ada dalam bidang pendidikan dan kerjaya. Dalam hal ini, penulis drama tv Amerika seakan berjaya mempromosi ilmu pengetahuan sebagai sesuatu yang kool untuk dikuasai.

Tun Dr. Mahathir sendiri sebelum ini yang pernah menghalang cerita seram semasa pentadbirannya berkata filem seram ini tidak mengalakkan masyarakat menyelesaikan masalah dengan pendekatan saintifik. Even seorang Perdana Menteri pun sempat lagi meneliti kesan rancangan TV. Dalam kata yang lain, dia akan menyokong drama atau filem yang menyubur budaya saintifik.

Produktiviti
Harvey Specter dalam cerita Suits tekun menaip di laptopnya sebaik sahaja masuk ke biliknya, begitu juga Mike Ross, dengan keupayaan memori fotografik, dia bekerja keras dalam menyelesaikan satu-satu kes. Dari timbunan fail dan dokumen, dia menganalisa sehingga menemui ‘peluru' untuk mengalahkan pihak lawan. Sherlock Holmes dalam versi New York di Elementary bukan sekadar duduk bersahaja sambil meneka. Di beberapa babaknya dia kelihatan meneliti berpuluh-puluh lembaran dokumen serentak dengan tekun.

TV Melayu sebaliknya berbeza, meskipun agak kerap diwacanakan watak-watak yang bekerjaya tinggi, babak kerjaya hanya sepintas lalu. Walau berada di pejabat tapi wataknya seakan terperangkap dengan isu-isu emosi. Duduk di pejabat tetapi fikiran ke arah lain. Dalam dunia sebenar, pekerja seperti ini kemungkinan besar akan menghadapi masalah untuk berdepan dengan performance appraisal.

Bahasa Inggeris
Beberapa tahun kebelakangan ini ada polemik tentang pengajaran sains dan metamatik dalam bahasa inggeris, sehingga pejuang bahasa atau penentangnya duduk protes di jalanan.

Realitinya, isu ini bukan hendak membunuh bahasa melayu. Isu import bahasa inggeris ke bahasa melayu yang berterusan sehingga kinilah yang patut dikritik seperti perkataan koreksional dan destini.

Disebabkan polemik dan sikap komik yang tidak berkesudahan ini, kita terpaksa mengambil langkah sendiri untuk memantapkan penguasaan bahasa inggeris. Menonton drama TV berbahasa inggeris adalah salah satu daripada cara yang kreatif untuk menambahkan kemahiran berbahasa inggeris tanpa perlu mengharapkan kerajaan atau mana-mana ahli politik. Pendidikan adalah tanggungjawab peribadi dan cara untuk belajar sebenarnya bebas. Jadi, lebih banyak drama TV berbahasa inggeris yang ditonton, lebih meluas pendedahan kepada bahasa inggeris. Malahan ada diantara skrip drama TV ini boleh digunakan ketika perbualan, semasa mesyuarat dan juga untuk diabstrakkan ke kertas kerja.

Semasa artikel ini sedang ditulis, TV3 baru sahaja menyiarkan siri terbaru berjudul “Playboy Itu Suami Aku”. Ini adalah antara adaptasi daripada novel, yang mana plot seirasnya bergelimpangan di kedai buku. Habis apa selepas ini? “Isteriku Seorang MILF”?, “Suamiku Dulu Ganas Kini Manja”?

Entahlah. Saya hanya mampu mengeleng kepala. Terpulang kepada mereka sama ada mahu mengunakan hiburan dari drama TV sebagai hiburan berintelektual yang memberi semangat dan inspirasi, atau mahu terus horny dengan emosi. Pilihlah sendiri."

@armyzonovic

Wednesday, November 20, 2013

Ahmad Ammar Ahmad Azam, redhamu tiada taranya...

Allah lebih menyayanyimu, Ahmad Ammar Ahmad Azam. Al-Fatehah
Selang sehari aku masukkan kisah 'syahidnya' mujahid muda berjiwa insani, Ahmad Ammar Ahmad Azam, aku terima banyak maklum balas positif. Rata-ratanya bertanya, siapa Ahmad Ammar? Ahli politikah? Pensyarah tersohor di luar negarakah? Artis barukah? Siapa? Mengapa berita pemergiaannya pada 2 November 2013 menjadi sebutan ramai. Di laman sosial, baik facebook, intagram mahupun twitter semuanya bercerita mengenai Ahmad Ammar. Siapakah dia? Apakah keistimewaannya hingga menjadi bualan ramai?

video

Jujur kata, aku sendiri baru 'mengenali Ahmad Ammar bin Ahmad Azam' lewat berita pemergiaannya yang tersebar di facebook. Kemudian, seorang teman baik yang bekerja di Qatar turut memberi link yang memaparkan video pada hari pengkebumian Ahmad Ammar.

Dek sibuk dengan tugasan harian, aku tidak berkesempatan menonton video itu pada hari sama. Esoknya, selepas solat Subuh, aku menyemak semula email daripada teman itu. Aku klik link yang diberikan dengan perasaan santai saja. Kemudian, selepas beberapa paparan aku mula rasa lain macam. Ada getaran hebat dari dalam hati aku. Degupan jantung - kencang berbaur sebak dan pilu yang tiada taranya (seolah-olah ditampar dan ditendang ketika sedang lena).


Sumber gambar: Google

Aku tidak dapat menahan tangisan tatkala imam memberi ucapan di sisi jenazah Ahmad Ammar. Sungguh, perasaan pilu itu amat menyakitkan. Sekali gus membangkitkan rasa malu, kecewa, kesal dan marah kepada diri sendiri. Masakan tidak, Ahmad Ammar masih muda tetapi 'perjalanan dan pejuangannya' sudah jauh. Dia disayangi ramai kerana kerendahan hati juga cintanya kepada agama.

Prinsip perjuangan Ahmad Ammar , siapa sangka anak muda ini punya jiwa yang luar biasa besarnya

Memang tidak menghairankan, mengapa pemergiaan Ahmad Ammar membuka mata dan jiwa masyarakat dunia. Begitu hebat penangan Ahmad Ammar ini. Dengan bukti bergambar itu, aku beritahu mereka yang bertanya...tidakkah kalian semua mendapat 'jawapan' mengapa Ahmad Ammar sedang diperkatakan?

Aku harap, Semoga perjuangan dan perjalanan hidup Ahmad Ammar akan membakar semangat jihad anak muda kita. Sebagai rakyat Malaysia, berbangsa Melayu dan beragama Islam, aku terharu juga bangga apabila Ahmad Ammar menjadi Satu-satunya rakyat Malaysia yang dimakamkan berhampiran makan Sahabat Rasulullah SAW, Sayyidina Abu Ayub al-Ansari di permakaman Eyub, Turki. Ya Allah, besarnya rahmatNya kepada Ahmad Ammar. InsyaAllah.

Walaupun di Malaysia ini, anak-anak muda gigih mencari peluang untuk mendapat perhatian dan penghargaan daripada manusia dengan bakat seninya (termasuk sibuk mahu menjadi penyanyi, pelakon, pengacara, model dan lain-lain), namun deep in my heart, aku semakin percaya sesungguhnya masih ada insan seperti Ahmad Ammar yang mahu berjuang untuk agamanya.

Mujahid muda seperti Ahmad Ammar walaupun tidak dikenali ketika masih ada hayatnya, namun perginya dia meninggalkan kesan amat besar dan luar biasa. Pemergiaannya cukup berbekas di hati ramai orang, khususnya yang mengikuti kisahnya. 

 
Sumber gambar: Google
Alangkah bertuahnya ayah dan ibunya kerana bukan saja mempunyai anak ‘sehebat’ Ammar, malah dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir anaknya dengan pengakhiran yang sangat baik dan dimuliakan. Inilah ‘penghargaan dan rezeki’ Ammar pastinya amat menggembirakan ibu bapanya yang kesedihan.
Ibu bapa Ahmad Ammar. Sumber gambar: Google
“Andai aku syahid, kebumikan aku di pinggir Constantinople. Agar pada suatu hari nanti, apabila aku mendengar tapak kaki kuda tentera Islam di atas kuburku, tahulah aku bahawa janji Nabi, telah tertunai!”– Abu Ayyub al-Ansari r.a. 44H –
 

Text perbualan antara Ahmar Ammar dan kakaknya, nyata dia bukan saja sanggup berjuang untuk agamanya malah  kepingin syahid demi mempertahankan agamanya-Sumber gambar: Google
Sumber info: Google
Meskipun dirinya 'dikenali ramai' selepas ketiadaannya di atas muka bumi ini namun amat tinggi harapan aku, moga suatu saat ada insan yang sudi berkongsi kisah hidup Ahmad Ammar Ahmad Azam kepada masyarakat, khususnya perkongsian daripada kedua-dua ibu bapanya, rakan karib juga catatan berharga yang ditinggalkan. Aku yakin, perkongsian itu bukan sahaja mampu menjadi motivasi, malah pembakar kepada jiwa anak muda untuk menjadi pejuang agama sepertinya. InsyaAllah.

Tuesday, November 19, 2013

Ubat Darah tinggi & Kencing manis...

Just nak share (juga sebagai rujukan untuk aku pada masa depan atau ketika diperlukan) petua merawat penyakit darah tinggi dan kencing manis juga jantung. Khabarnya, petua ini daripada Pengamal Perubatan Islam, Ustaz Sharhan Shafie.

Bahan yang diperlukan.
Bahan:
1 biji kelapa muda, isi lembut (berhingus, isinya macam hingus tu)
3 batang serai, dititik
7 biji halba (biasa diguna untuk masak nasi dagang)

Pengamal Perubatan Islam, pengamal Ustaz Sharhan Shafie.
Cara membuatnya:
1. Masukkan batang serai dan halba ke dalam kelapa yang sudah ditebuk.
2. Letakkan kelapa di atas api, didihkan.
3. Dengan menggunakan serai, tolak isi kelapa sehingga bercampur dengan airnya. Kemudian minum airnya.

video

*p/s: Sebiji kelapa diminum selang sehari dalam tempoh 14 hari. Selamat mencuba. Semoga Allah memberikan kesembuhan kepada kita.